Skriv til nettet, foto: Viktoriya Malova 123rfcom

Skal du skrive kort eller langt på nettet?

Man hører så tit, at nettet kun er til korte tekster, men holder det vand? Kan det virkelig passe? Nej, selvfølgelig kan det ikke det. Men du skal selvfølgelig have noget på hjerte samt være bevidst om et par tricks eller tre…

Mange går rundt med den opfattelse, at hvis man skal skrive en tekst til nettet, så skal den helst være kort. Men det er altså en noget bedaget opfattelse. Vi kan sagtens læse lange tekster på nettet, hvilket antallet af longreads, som er lange dybdegående artikler på nettet, da også vidner om. Og det er ikke kun enkelte emner, der kan tåle en lang artikel – det kan de fleste emner faktisk klare.

Det eneste, der bør afgøre om din artikel skal være kort eller lang er faktisk, hvor meget (relevant) du har på hjerte. Har du meget at fortælle, så giv det endelig plads, men vær dog opmærksom på, at du stadig skal gøre det på nettets præmisser. Her er et par tricks:

 

1. Find en fængende og præcis overskrift

Når man skriver til nettet, virker det ikke med mere eller mindre poetiske overskrifter. Dine potentielle læsere skal hurtigt kunne afkode, om de kan bruge din artikel til noget. Så husk en præcis rubrik og skeler du også til SEO, så husk at dit nøgleord skal stå så langt til venstre i overskriften som muligt (og hvis det falder naturligt gerne flere gange)!

Eksempel: En artikel om dyrkning af solsikker

No go: Lad de små sole blomstre

Go: Solsikker i haven – Sådan dyrker du de smukkeste solsikker

 

2. Kom til sagen i en fart, når du skriver på nettet

Lange og malende indledninger med en masse betragtninger og indskudte sætninger fungerer ikke særlig godt på nettet. Det kan sagtens give god mening med en indledning, der sætter en stemning og tegner rammen for artiklen, men lad den ikke fortabe sig i en masse ligegyldigt ordflom. Så hopper læserne fra, inden de kommer i gang.

 

3. Brug korte afsnit med præcise mellemrubrikker

Selvom du skriver en lang artikel, skal den være delt op i korte afsnit og mellemrubrikken (den lille overskrift over hvert afsnit) skal være fængende og præcis og hjælpe læseren igennem din artikel ved hele tiden at vise, hvad næste afsnit indeholder. 

Samtidig kan du også bruge mellemrubrikken til at få SEO-ordene med en ekstra gang. De korte afsnit gør det nemmere for øjnene at læse på en skærm. En meget stor kasse med tekst virker næsten uoverskuelig at gå i gang med og så er man mere tilbøjelig til at klikke videre.

 

4. Husk, hvem du skriver til

Vær hele tiden opmærksom på, om du husker at skrive din artikel, så din læser får gavn af den og ikke så den aer dit eget ego mest muligt. Vi er alle sammen meget kloge på vores område og vil gerne have alle detaljer med, men spørg hele tiden dig selv, om disse detaljer nu også er relevante for artiklens indhold, eller om du reelt kun har dem med for at vise, hvor klog du er.

 

5. Hjælp din læser videre

Vær en god ven (og forfatter) og hjælp hele tiden din læser videre til mere info. Gerne på dit eget site, selvfølgelig, men også gerne på andre relevante sites. Dels er det godt for SEO at linke til hinanden, men derudover så er det også godt for læseren, at du hele tiden er opmærksom på deres behov. 

Sørg for, at de med et enkelt klik altid kan dykke mere ned i emnet, tilmelde sig et (relevant!) nyhedsbrev, købe bogen, hente mere info etc.

 

profil

OM MALENE FICH WEISCHER

Jeg har arbejdet med online tekster, websites og online markedsføring siden omkring 2000.

Derudover har jeg leveret indhold til bl.a. Berlingske, Femina, BT, TV2.dk, været redaktør for flere af landets største magasiner, samt Digital chef hos Aller Medier.

I dag har jeg Netinspire.dk – Online markedsføring, der er til at forstå! Jeg er underviser på Holbæk Kommunes iværksætterforløb, hjælper på Maj Wismanns Online Markedsførings Mentorforløb, samt er rådgiver i Holbæk Erhvervsforums rådgivningscafé

Kom i gang med at sælge online kurser!

Lær, hvordan du kommer i gang med at sælge din viden som online kurser, klubber eller forløb i 11 enkle trin. Vejl. pris: 169,95 kr.

Læs også ...