Hvordan adskiller en webtekst sig fra en almindelig tekst?

En webtekst er vel bare en tekst, der bliver lagt på web, ikke?

Gør det overhovedet en forskel, om din tekst er skrevet som en webtekst – eller bare er en tekst fra print, som bliver smidt direkte på nettet?

Åh ja, det gør. Se her, hvorfor!

”Så kan vi vel bare lige lægge den på nettet også?!”
Hold nu op, hvor har jeg hørt den sætning – eller afarter af den – mange gange i mit liv. Hver gang fra mennesker, som havde en fornemmelse af, at nettet var et medie, der skulle bruges (hvilket var meget positivt), men som ikke havde den fjerneste anelse om, hvad det egentlig krævede at bruge det professionelt.

Det kan vi heller ikke have allesammen. Den dér fornemmelse af, hvordan man bedst bruger nettet. Nogen – måske i virkeligheden mange – er langt bedre tjent med at koncentrere sig om dét, de er gode til og så lade os, der er gode til nettet, klare webteksterne og den slags for dem.

Men når det er sagt. Så er der stadig lige et par pointer om forskellen på webtekst og almindelig tekst til print, som det er værd at notere sig. Så er man også bedre rustet til eventuelle diskussioner om, hvorvidt det er værd at bruge tid på at lave en god tekst til nettet.


En god webtekst adskiller sig fra en almindelig tekst ved:


  • En god webtekst hjælper altid sin læser videre
    På print bruger man også virkemidler til at fastholde læseren hele vejen gennem artiklen, men på nettet bliver dette endnu mere nødvendigt. Folk bliver simpelthen distraheret mere på nettet og derfor er det ekstra vigtigt hele tiden at holde læseren til ilden. Ellers når de aldrig hen til konverteringen.

  • En god webtekst videreformidler ikke bare en historie
    Det er vigtigt med godt indhold, men hovedformålet med en webtekst vil altid være en konvertering. Hvad enten den konvertering så er et signup til et nyhedsbrev, et køb eller simpelthen bare et klik mere. Indholdet er den vej, der skal lede hen til den konverterende handling.

  • En god webtekst hjælper læseren med at træffe beslutninger
    Hele teksten er bygget op med det formål at gøre læseren nysgerrig på mere og en god webtekst hjælper desuden læseren med at beslutte sig for, hvad dette ”mere” skal være. Teksten skal indeholde en række gode call-to-actions. Det kan være som knapper, links, popups eller direkte opfordringer til dette og hint. Men alt skal være udformet, så det bliver nemt for læseren at tage beslutningen om at gå et skridt (eller klik) videre på dit site.

  • En god webtekst tænker i SEO fra start til slut
    En god tekst til nettet hjælper ikke bare den enkelte læser hen mod en konvertering; en god webtekst skal også kunne trække læseren ind til at begynde med. Dette kræver gode overskrifter, men det kræver også at SEO er tænkt ind fra start til slut. De rigtige nøgleord skal vægtes og de skal bruges, så det både pleaser søgemaskinerne og læserens øjne, så sidstnævnte ikke bliver irriterede og klikker væk.


Rigtig god fornøjelse med skrivningen!

sign-lille75

profil

OM MALENE FICH WEISCHER

Jeg har arbejdet med online tekster, websites og online markedsføring siden omkring 2000.

Derudover har jeg leveret indhold til bl.a. Berlingske, Femina, BT, TV2.dk, været redaktør for flere af landets største magasiner, samt Digital chef hos Aller Medier.

I dag har jeg Netinspire.dk – Online markedsføring, der er til at forstå! Jeg er underviser på Holbæk Kommunes iværksætterforløb, hjælper på Maj Wismanns Online Markedsførings Mentorforløb, samt er rådgiver i Holbæk Erhvervsforums rådgivningscafé

Kom i gang med at sælge online kurser!

Lær, hvordan du kommer i gang med at sælge din viden som online kurser, klubber eller forløb i 11 enkle trin. Vejl. pris: 169,95 kr.

Læs også ...