Hvordan annoncerer du bedst på facebook

Hej Malene

Jeg har et spørgsmål omkring facebook annoncering. Jeg er så heldig at have et antal annoncekroner hver måned på facebook – nu er spørgsmålet hvordan jeg bruger dem bedst. Jeg tænker ikke i et ‘her og nu salg’ men vel nærmere promovering af mit’ brand’, så jeg over tid opbygger en base.

Har du nogen idéer til det?

Tanja

Kære Tanja

Tusind tak for dit spørgsmål, som er meget relevant. Ikke mindst nu, hvor en virksomhedsside på facebook stort set ikke bliver vist, medmindre man skyder penge efter den.

Du annoncerer bedst på facebook ved at være bevidst om, hvad du vil opnå med dine annoncer, og dermed også både opbygge og bruge dem forskelligt.

Branding
Hvis du ikke vil bruge din facebook kampagne til et direkte salg, men mere for at gøre folk opmærksom på, at du er der og holde dig selv fremme i kundernes bevidsthed – så kan du bruge en content strategi.

Så tager du fat i de blogindlæg / tekster, som du har på din side, og som folk har vist mest interesse for, og så smider du nogle penge efter dem. Jeg ville lade dem køre 1-2 uger ad gangen til et budget på måske 300-500 kr i alt. Så kan du altid skrue op eller ned efter behov.

 

Lead indsamling

En anden måde, du kan bruge facebook på ift branding, er at samle leads ind til dit nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er også en god måde at holde fast i folks interesse, og hvis du sætter en såkaldt autoresponder op – altså en automatiseret række af mails, der bliver sendt til dem, der tilmelder sig – så behøver det ikke at betyde så meget arbejde for dig i hverdagen.

Hvis du har sådan et nyhedsbrev, så kan du køre en såkaldt Lead annonce på facebook, hvor formålet er at indsamle mailadresser til dit nyhedsbrev. Tit vil sådan en annonce virke bedst, hvis man får et eller andet for at tilmelde sig: Det kan være en gratis guide eller ebog, en rabat eller noget helt tredje. Du må bare ikke bruge ordet gratis, for reelt betaler de jo ved at give deres e-mail adresse.

 

Salgsannoncer

En tredje måde at bruge facebook annoncer på, er på at sælge et specifikt produkt. Ofte er dette dog svært, da folk sjældent er i købsmode, når de er på facebook, men har du produkter, der bevæger sig indenfor privatsfæren, så kan det godt give pote. Så laver du en annonce, der målretter sig direkte på et bestemt produkt og måske lokker med en ekstra rabat indenfor en bestemt periode – og så trækker du salg ind i den vej.

 

Når jeg selv annoncerer på facebook veksler jeg lidt i mellem de tre typer. I de perioder, hvor jeg ikke kører nogle egentlige kampagner, vælger jeg at booste et indlæg i ny og næ for på den måde at få det længere ud, og for at ramme nye mennesker, som potentielt kan blive nye kunder. Hvert indlæg ligger så og får lidt ekstra opmærksomhed i en uges tid.

 

Når jeg kører lead kampagner eller egentlige salgskampagner, laver jeg dem som regel i annonceadministrator, hvor der er lidt flere muligheder ift målgruppe.

Jeg har sat en facebook pixel på min hjemmeside og via den kan jeg målrette mine kampagner til f.eks. en kopi målgruppe – altså hvor facebook går ud og finder nogen, som minder om dem, der allerede har besøgt min hjemmeside eller liket noget på min facebook side. Men der findes masser af muligheder for at tilpasse en målgruppe.

Sådan en kampagne bruger jeg normalt en del flere penge på, og starter f.eks med et budget på 500 kr for de første 2-3 dage, og justerer herefter op eller ned alt efter hvor godt det går med den pågældende annonce.

Jeg håber, det giver dig lidt at gå efter 😊

Kh,
Malene