SEO tekster: Sådan skriver du dem!

(opdateret januar 2018)

Du skriver en god SEO-tekst ved at tage hensyn til din bruger. Du skal altså skrive en god og dybegående tekst, som giver værdi til den, der læser med. Derudover skal du tænke i links, opbygning af tekst samt længde og kvalitet. Lær hvordan du skriver en god SEO-tekst her:

Hvad er SEO tekster?

SEO tekster har fået et rigtig dårligt ry hos mange og ærlig talt er det fortjent. For da man for alvor begyndte at arbejde med søgemaskineoptimering, handlede SEO tekster om at få proppet et bestemt nøgleord så mange gange ind i teksten som muligt.

Du ser stadig resultatet af det rundt omkring: Titler og indhold, hvor det samme ord går igen og igen og igen … Det er frygteligt at se på og frygteligt at læse.

Med årene er arbejdet med SEO tekster imidlertid blevet noget mere sofistikeret – og det samme gælder kravene fra søgemaskinerne. Første hug var at lægge en dæmper på brugen af søgeord, således at hvis de fyldte mere end ca. 3% af din tekst, så risikerede du at blive straffet af Google og sendt ud af søgeresultaterne.

Dengang arbejdede man derfor meget med densiteten, når man lavede SEO tekster. Densiteten er et andet ord for, hvor mange gange et givent ord optræder i en tekst og der blev udviklet mange gode værktøjer, som kunne hjælpe dig med at holde øje med netop densiteten.
Men det gælder ikke mere. Google kigger simpelthen ikke på søgeord på den måde mere. Dét, som i stedet gør sig gældende, er brugeroplevelsen.

Lær mere om SEO: Køb online kurset “Kom godt i gang med SEO” for kun 249 kr. her

Og hvad betyder det så for en SEO tekst?

Det betyder at SEO tekster skal være skrevet til brugeren og IKKE til søgemaskinen.

Du skal stadig arbejde med nøgleord, da det er dem, der understreger overfor søgemaskinerne, hvad dit indhold handler om, men brug dem med omhu: Få dem med i din titel og par steder mere ned gennem teksten, hvor det føles naturligt. Men tag hellere lidt forskellige varianter med af det samme søgeord/søgeordsgruppe end at køre hårdt på kun at bruge et enkelt nøgleord gennem hele teksten.

Teksten skal med andre ord være behagelig at læse for en bruger. Det er regel nummer 1.

Samtidig skal teksten give svar på dét, som brugeren ledte efter, da han/hun tastede sit søgeord ind hos Google eller en af de andre søgemaskiner. Om den gør det, vurderer Google på flere måder:

Først og fremmest er der længden. Tidligere lå de fleste webtekster på et sted mellem 300-600 ord, men efter de nye kvalitetskrav fra Google er det alt for lidt. En god webtekst skal op og fylde minimum 1000 ord og helst det dobbelte. Så er dine tekster kortere end det, giver det altså god mening at få dem skrevet om.

Dernæst er der kvaliteten af teksten. Brugeren er i centrum og derfor holder det ikke bare at skrive en hel masse ligegyldigt pladder for at få teksten til at fylde 1000 ord eller mere.
Nej, teksten skal være ordentlig skrevet, så brugeren får en reel viden tilbage for sit klik. For Google og de andre søgemaskiner handler det jo hele tiden om, at brugeren får de bedste, mest dybdegående svar på de ord, de har tastet ind i søgefelterne. Derfor skal din tekst kunne levere disse svar. Så se på den med en brugers øjne og vurdér, om den giver dét, brugerne leder efter.

Google ser også på time spent; altså på hvor lang tid, brugerne er inde på dit site. Hvis de bliver fanget af en lang, dybdegående artikel og dermed bruger måske 5 minutter på at læse den, så er du allerede godt med i forhold til kvalitetskravene.

Men en anden måde at holde brugeren længere på dit site er, hvis du har flere gode artikler, som relaterer sig til samme emne. Sørg derfor for at have en god link-struktur på dit site, med masser af muligheder for at klikke videre til relaterede emner, til shoppen, til downloads osv.
Igen: Se hele tiden på det med din brugers øjne: Jo mere, de får ud af at gå ind på dit site, jo bedre.

Linkbuilding

Linkbuilding har været lidt ude på et sidespor de sidste par år, og det er egentlig en skam. For der er ingen tvivl om, at det betyder rigtig meget for Google, om andre anerkendte og relevante sites linker ind til dig. Derfor kan du ikke skrive om SEO tekster uden også at tænke linkbuilding ind. Men hvordan får du andre til at linke til dig?

For det første kan du begynde at skrive gæsteindlæg på andres blogs. Det kan give rigtig god mening, hvis du f.eks er ekspert indenfor et område, som mange kan være interesserede i. Så kan du måske blogge for nogle magasiner eller aviser på deres netsider eller måske har dit område nogle særlige fagsider, hvor det kunne give god mening, at du delte ud af dine erfaring og så linkede tilbage til din egen side.

Du kan også få lagt artikler på forskellige såkaldte linkkataloger, hvilket er en slags portaler, der kan handle om alt muligt, og hvor man så betaler for at lægge artikler på, der kan linke tilbage til ens eget site. Det kan være meget begrænset hvor meget, du får ud af disse links, så vær lidt på vagt – men så igen: Hvis alt på siden virker seriøst og ordentligt, så er det værd at prøve.

Du kan også starte din egen blog på andre sites end dit eget, f.eks hos Amino (kun for medlemmer) eller på Linkedin el.lign, og så linke tilbage til dit eget site. Vær dog altid opmærksom på, at det skal være originalt indhold, så du ikke risikerer at din egen side bliver straffet af Google, fordi indholdet findes flere steder.

Holder kvaliteten i dine SEO tekster?

Endelig er der så dét med selve teksten. Denne tekst, som du sidder og læser, er lige nu, på dette sted i teksten, på lige under 1000 ord. Så en tekst på f.eks 1500 ord skal altså være endnu længere. Det er langt!

Derfor er det også vigtigt, at du tænker meget skriveteknisk, når du opbygger dit indhold. Jeg har tidligere skrevet en artikel om, hvordan man skriver gode webtekster og der findes mange tilsvarende gode råd rundt omkring på nettet. Så der er hjælp at hente, hvis du selv vil skrive.

Jeg kører også med forskellige skrive workshops, hvor jeg løbende giver dig feedback på dine tekster. Tjek f.eks mit “Online tekstforfatter skrivekursus og mentorforløb” ud her. Du kan også kontakte mig her og få et skræddersyet tilbud. Endelig er der også muligheden for at hyre en professionel til at skrive din seo-tekster. Jeg gør det gerne og du kan se mere om mig her. Men der findes også andre på markedet. Tjek dem ud og find ud af, hvem du helst vil benytte dig af.

Måske kan det umiddelbart lyde som en dyr mulighed at få andre til at skrive dine tekster, men tænk på, hvor lang tid du selv ville skulle bruge på det og vurdér om den tid er bedre brugt på noget andet. Hvis du kunne skaffe kunder for 10.000 kr. på de 10 timer, det ville tage dig at skrive et par af dine tekster om, og du kan slippe med at betale 5000 kr. for at få en professionel til det – ja, så er det jo en god investering.

Skal man samle det hele op, så det er nemt at overskue, så skal gode SEO tekster altså leve op til følgende:

  • De skal være af god kvalitet og fremstå seriøse. De må altså ikke være plastret til med keywords og må ikke ligne spam-tekster.
  • De skal være dybdegående og give brugeren reel viden. Jo længere de holder brugerens interesse fanget, jo bedre.
  • De skal være lange. Som minimum 1000 ord, men helst længere.
  • De skal indeholde relevante links til hvor brugeren kan få mere at vide. Selvfølgelig på dit eget site, men evt. også på andre sites med god relevans for emnet, hvis det er nødvendigt.

… Og helt grundlæggende: Tænk hele tiden: Hvis jeg var bruger, ville jeg så synes, jeg fik noget ud af dette indhold?

Held og lykke med teksterne!

sign-lille75

 

 

 

PS! Find mere om, hvordan Google rater kvalitet i deres Quality Guidelines, som du finder her

PPS: Husk altid at bruge meta tags, når du skriver din SEO tekst. Se hvordan du bruger dem her

Mere til dig: