Tekstforfatter Malene Fich Weischer

Sælger dine online kurser ikke noget?

Har du også en drøm om at sælge din viden gennem online kurser?

Altså, dele ud af din viden til mange flere og skabe en passiv indtægt, der betyder, at du ikke behøver at sælge al din tid på timebasis?

Jamen, så er den gode nyhed, at det godt kan lade sig gøre.

Du kan lave succesfulde online kurser indenfor stort set alle typer forretning.

Men.

Der er en ting, som mange lige glemmer at tage med…


..
.

Et online kursus sælger ikke sig selv.

Lige meget hvor genialt dit kursus er, og lige meget om du har 2, 2.000 eller 20.000 følgere på din side eller dit nyhedsbrev – så skal kurset sælges.

Og det er svært.

Ja, bevares, vi har da alle hørt historien om et online kursus, der lige blev flikket sammen på en uge, solgte for 1 million og sendte den dygtige kursussnedker på et års badeferie i sydens sol.

Det sker også ind imellem.

… Men stort set aldrig.

(undskyld)

Og ja, jeg er ked af at være sådan en lyseslukker …

(undskyld igen)

… men det er altså vigtigt at få på plads.

Fordi vi taler om din forretning.

Om din livsdrøm.

Jeg er også selvstændig – så jeg ved godt, hvor meget det betyder at være i stand til at skabe sit eget.

… Og jeg ved også, hvor ondt det gør, hvis man føler, det ikke lykkes.

At få succes med sit salg handler nemlig om SÅ meget mere end kroner og ører.

Derfor er det vigtigt at være realistisk omkring, hvad et online kursus reelt kan gøre for din forretning.

Online kurser er en god idé for langt de fleste…
 
… Men det er ikke en lynhurtig genvej til hamrende succes.

Skal kurset sælge, skal du være forberedt på at lave et stort salgsarbejde – og virker det ikke i første omgang, ja, så må du op på hesten og prøve igen på en anden måde.

Jeg lover dig, at selv de allerstørste online guruer også har kurser i bagkataloget, som ikke solgte noget som helst.

Det sker.

For alle.

Og det er vigtigt for mig at sige det rent ud – så du ikke føler dig som en fiasko, hvis (når) det sker for dig.

Herunder har jeg listet 3 årsager til, at et online kursus ikke sælger. Der kan være flere årsager end dem, men det er de 3, jeg oftest ser.

Nummer 2 kan du ikke gøre noget som helst ved. Det er et vilkår ved at sælge online kurser, som du bare skal være forberedt på. De to andre kan du heldigvis selv justere på …

Er du klar?

Here goes:

 

1. Du giver op for hurtigt

Det er måske lidt træls at få kastet i hovedet, men markedsføring handler om at være stædig og vedholdende. Alt for tit (og ja, jeg kan også finde på det), sender man et par mails ud eller lægger et par opslag på Facebook – og så kommer man lidt fra det igen.

Det kan være, fordi det ikke kommer nogle salg ud af de ting, man laver, og så mister man lidt energien på det – eller også går gassen bare af ballonen, og man får travlt med andre ting.

Men ofte kommer salgene ikke på en enkelt mail eller to. De kommer på kampagner med flere mails, og flere opslag – eller ved omfattende (og bekostelige) annoncekampagner, der er bundet op på webinars og salgstragter.

Pointen er, at salget ikke kommer gratis. Enten skal du investere tid i det, eller også skal du investere penge.

For begge dele gælder det, at det er en god idé at lave en egentlig kampagnestrategi på forhånd, hvor du skriver præcis, hvordan du vil markedsføre dit nye kursus: Hvad skal der til af nyhedsbreve, webinars, opslag på sociale medier, annoncer, SEO-tekster etc.

Din kampagne behøver ikke at indeholde alle de elementer, jeg lige har remset op – slet ikke – men du skal være bevidst om, hvad du gør og hvornår du gør det, og så holde dig til den plan, du har lagt – også selv energien begynder at trække i en anden retning undervejs.

 

2. Sommer, sol og corona

Ydre omstændigheder kan også spænde ben for dit salg.

Det er f.eks. meget typisk, at online salget generelt dykker, når de første sommerdage rammer landet. Så vil vi alle sammen hellere ud i solen og grille og drikke rosé, end at sidde bag en skærm og købe online kurser.

Corona spiller selvfølgelig også ind. Da vi alle sad mere eller mindre isoleret, steg salget mange steder – men nu, hvor vi igen må gå ud, så er online kurser bare ikke dét, der står øverst på listen hos de fleste.

… Og der kan være alle mulige andre grunde: En tæt konkurrent lancerer noget magen til dit, en ny algoritme hos Google spænder ben for din trafik osv. osv.

Ydre omstændigheder, der påvirker dit salg, er et vilkår, du ikke kan gardere dig mod – men ved at være bevidst om risikoen for det, kan du måske undgå at blive ramt alt for hårdt (også følelsesmæssigt), hvis et salg udebliver på den baggrund.

 

3. Du rammer ikke målgruppen

Den sidste årsag i denne omgang er, at du taler forbi din målgruppe.

Måske er din målgruppe så bred, at der ikke rigtigt er nogen, der føler sig ramt af den måde, du sælger dit kursus på? Den fælde ryger mange i.

Men det kan også være, du slår på nogle forkerte ting i forhold til det, der får din målgruppe til at købe.

Hvis vi f.eks tager udgangspunkt i de emotionelle kundetyper, så vil en grønkundetype aldrig købe noget, bare fordi det er nyt – det skal helst være testet og afprøvet på alle leder og kanter. Mens en rød kundetype netop får lyst til at købe, når noget er nyt, spændende og uprøvet. Så prøver du at sælge noget til en grøn, men bruger du røde salgsargumenter, så er slaget allerede tabt på forhånd…

Og det handler ikke kun om nyt vs. afprøvet. Målgrupper er forskellige på mange, mange parametre, og derfor er det så vigtigt, at du kender netop din målgruppe, så du kan henvende dig direkte til dem – og med de salgsargumenter, der virker for netop dem.

Jeg håber, det her har givet dig lidt ekstra forståelse for, hvad der kan være på spil, hvis dit online kursus ikke sælger (nok).

Mit bedste råd er, at du ikke lader dig slå ud af det, men er vedholdende og har fokus på din målgruppe hele vejen igennem processen. Har du det, skal salget nok komme hen ad vejen.

God fornøjelse og held og lykke med salget,
M.

 

PS. På mit kursus ”Succesfulde online kurser” lærer du, hvordan du skaber et rigtigt godt onlinekursus – helt fra den første idé til, hvordan du sætter dit materiale op og hvilken kursusplatform, du skal vælge.
Og så er der selvfølgelig også et modul om, hvordan du sælger dit kursus – og hvad du gør, hvis det ikke sælger. Se mere om kurset her

psykologiske triggere

Bliv ENDNU skarpere, når du skriver tekster!

Hent e-bogen: “11 heftige psykologiske triggere – der virker! her.
Du tilmelder dig samtidig mit nyhedsbrev, hvor du løbende får tips, tricks og ny viden om at skabe interesse og salg på nettet.

OM MALENE FICH WEISCHER

Jeg har arbejdet med online tekster, websites og online markedsføring siden omkring 2000.

Derudover har jeg leveret indhold til bl.a. Berlingske, Femina, BT, TV2.dk, været redaktør for flere af landets største magasiner, samt Digital chef hos Aller Medier.

I dag har jeg Netinspire ApS, hvor vi hjælper især mindre selvstændig med at stå stærkere online. Jeg er desuden underviser på Holbæk Kommunes iværksætterforløb, hjælper på Maj Wismanns Online Markedsførings Mentorforløb, samt  rådgiver i Holbæk Erhvervsforums rådgivningscafé

vejviser
vejviser

Vil du sælge mere online?

Få min e-bog med 11 stærke psykologiske salgstriggere, og kom samtidig med på mit nyhedsbrev, hvor du lærer meget mere om at sælge og arbejde online.