GÆSTEBLOG: Skal du have gang i salget i 2016? Så læs med her, hvor Flemming Madsen fra OptimerSalget.dk deler ud af gode råd til at optimere sit salg.

 

Del 1: Luk flere ordrer

Du er nok bekendt med flere problemstillinger, når det gælder den velkendte øvelse med at lukke ordren. Og hvad vil det egentligt sige: at lukke ordren ? For at være sikker på, vi har samme tankesæt, så kan det at lukke ordren være:

-Et mundtligt tilsagn, et ja tak fra din nye kunde til at gå i gang med samarbejdet.

-En underskrift på en kontrakt.

-En mail hvor begge parter bekræfter at samarbejdet begyndes.

Hvorfor er det svært ?

Hvorfor er det svært at få lukket de ordrer, selv efter velgennemførte salgsmøder o.l. ?

Sådan er det bare.

Kunden skal have penge op af lommen nu, og investere i dig eller jer.

Du vil jo gerne som kunde købe det rigtige produkt, når du selv handler, ikke sandt ? Hvis du prøvede at hoppe over i kundens sko for en stund og så tingene via kundens øjne, vil du i mange tilfælde også være i tvivl om, hvornår du skal slå til- og hvornår du skal lade være.

Se på tingene via kundens øjne: en meget sund øvelse, alle selvstændige ( og sælgere ) bør udføre af og til.

En anden ting, du skal være opmærksom på, er at kunder kan tøve pga beløbstørrelse. Lad os sige du sælger en ydelse til 15000 kr. til en iværksætter.  Den eneste forhindring kan være for kunden at finde de 15000 kr i budgettet for den næste måned. Derfor kan du meget enkelt dele din betaling op i 3 rater og gøre det spiseligt for kunden at håndtere betaling. Det er noget med at forstå, hvem du handler med, og hvilken virkelighed, din kunde befinder sig i. Handler du med et firma med 50 ansatte, har de en anden type budget og her kan du lægge fokus et andet sted, ikke på rate betaling.

Mange af jer der læser dette her, handler netop med små virksomheder, 1-mandsselvstændige, iværksættere, der opererer med små budgetter i sagens natur.

 

Del 2: Find flere nye kunder  

Brug mest tid sammen med kundeemner, der passer til din firmaprofil og dig selv

Nogen kunder er bedre for dig end andre. Din tid er en værdifuld resurse, så vær opmærksom på at du bruger mest tid på de rigtige kunder, som du gerne vil have langvarigt samarbejde med og som du har en positiv relation til.

Brug mere tid på dem, der viser oprigtig interesse

Vi bruger allesammen for meget tid på virksomheder, der ikke rigtig gider alligevel. Gå væk fra dette og brug i stedet tiden på de kundeemner, der har størst kundepotentiale, og brug energien der.

Du må ikke blive en “kundeservice ninja”

Gør din tid med kundeservice effektiv og kortere og frigør dermed tid til at finde nye interessante kunder.

Sælg den mindre løsning

Det kan tage for lang tid at lave et stort dyrt salg. Gør det nemt for dine kunder at købe fra dig. Begynd et andet sted. Sælg en mindre løsning og følg op senere med at sælge mere.

 

Flemming Madsen er indehaver af salgsbureauet Optimer salget!
Brug for flere ideer og for at lære mere om salg ? Tjek os på www.optimersalget.dk

Mere til dig: