Skriv til nettet. Foto: Kaspars Grinvalds/ 123rf.com

4 fejl, de fleste laver på facebook
- gør du også?

Lad mig lige starte med at sige, at nogle gange skal Facebook bare have lov at være Facebook: Et mødested, hvor man kan skrive om sine tanker, sin mad, sine børn eller hvad, der nu optager én, uden at man skal skele til, om man ”gør det rigtigt”. For er det ægte, er det rigtigt. Punktum.

Men når det er sagt, er der jo også mange, der arbejder professionelt med Facebook – hvad enten det så handler om at skabe brand loyalitet, få flere læsere til sin blog, tiltrække nye kunder eller noget fjerde. Og når vi er ovre i dén afdeling, så bliver det pludselig rigtig vigtigt at vide, hvad der fungerer på Facebook – og hvad der slet ikke fungerer.

Her er 4 fejl, som rigtig mange begår – så kan du sørge for, at du ikke er én af dem!


1. Du er for uengageret.
Din opdatering på Facebook er bare punkt nr. 20 på din lange, lange to do liste for dagen og opdateringen bærer præg af det. Måske har du bare lige skrevet ”Se her” og sat et link til en artikel ind, måske har du slet ikke skrevet noget og bare lagt en produktbeskrivelse ind, måske har du skrevet en tekst om et eller andet, men den er fyldt med stavefejl eller virker bare lidt kedelig og overfladisk.

Under alle omstændigheder så sidder man tilbage med indtrykket af, at du knap nok selv har gidet kigge på dét, du henviser til (eller skriver om) – og så gider man heller ikke selv. Skal du likes og deles, skal du sætte gang i folks følelser. Røre dem og engagere dem. Det kan du kun, hvis du selv virker engageret.

 

2. Du skriver for upersonligt
Dét, der bliver liket og delt på Facebook, er det menneskelige. Det personlige. Det er ikke det samme som, at alting skal handle om privatlivet, men man skal have fornemmelse af, at det er et menneske, der skriver til én i feedet. Det kan være med et lille glimt i øjet, med din egen kommentar til indholdet, med et par linjer om, hvorfor du synes, det netop er vigtigt at dele dette. 

Hele grundidéen med de sociale medier er jo netop at dele og udvide de menneskelige relationer og de ting, der oftest bliver klikket på, er ting, hvor netop menneskeligheden skinner igennem.

 

3. Din post har ingen klar call to action
Hvad er formålet med din opdatering? Vil du have folk til at like den, dele den, kommentere den eller klikke på et link? Vær bevidst om dit formål og sørg for at indholdet i din opdatering leder op til, at man gør præcis dette. Og slut gerne af med en tydelig opfordring!

 

4. Du glemmer at tænke på, hvordan man vil fremstå, hvis man liker eller deler
Facebook og alle de andre sociale medier handler i høj grad om selv-iscenesættelse. De fleste af os liker, deler og kommenterer kun ting, som får os til at fremstå enten kloge, sjove, friske, sexede, fremme i skoene eller hvad vi nu gerne vil være. Det skal du huske, når du skriver. 

Sørg for, at din opdatering får folk til at fremstå i et positivt lys, hvis de engagerer sig i den. Fremstår de som det modsatte, engagerer de sig ikke

 

profil

OM MALENE FICH WEISCHER

Jeg har arbejdet med online tekster, websites og online markedsføring siden omkring 2000.

Derudover har jeg leveret indhold til bl.a. Berlingske, Femina, BT, TV2.dk, været redaktør for flere af landets største magasiner, samt Digital chef hos Aller Medier.

I dag har jeg Netinspire.dk – Online markedsføring, der er til at forstå! Jeg er underviser på Holbæk Kommunes iværksætterforløb, hjælper på Maj Wismanns Online Markedsførings Mentorforløb, samt er rådgiver i Holbæk Erhvervsforums rådgivningscafé

Kom i gang med at sælge online kurser!

Lær, hvordan du kommer i gang med at sælge din viden som online kurser, klubber eller forløb i 11 enkle trin. Vejl. pris: 169,95 kr.

Læs også ...