Hvad er SEO? Nu SEO guide hjælper dig i gang.

Jeg møder mange, som har hørt rigtig meget om SEO, men som endnu ikke er kommet i gang med det. Grunden til det er altid – ALTID – at de synes, det virker for teknisk, for uoverskueligt eller for svært at få hul på.

Det er ret ærgerligt.

For tit handler det reelt mere om usikkerhed end om, at arbejdet med SEO behøver at være svært. Den del af SEO, som de fleste vil komme i berøring med, når de laver tekster eller andet content til nettet, er faktisk ganske enkel at arbejde med.

Men det kommer jeg tilbage til … Lad mig lige starte med helt kort at ridse op, hvad SEO egentlig er:

Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization – eller Søgemaskineoptimering på dansk. Det går helt grundlæggende ud på at fortælle Google, at du eksisterer.

Hvordan fungerer Google?

Google har en masse små ”robotter” – googlebots – der konstant gennemsøger nettet for nye sider og informationer. Disse robotter er blevet programmeret (via dét, man kalder en algoritme) til at lede efter forskellige ting, når de indekserer det indhold, de finder – altså når de vurderer, om en side skal vises på et bestemt søgeord eller ej.

Hvordan fungerer SEO?

Når du arbejder med SEO handler det om at tilrettelægge dit website og dit indhold, så robotterne så let som muligt opdager, hvad din side handler om. Formålet er at komme så højt op i Googles søgeresultater som muligt. Grunden til dette er, at næsten alle klikker på de første 1-5 resultater, der bliver vist, når man har søgt på noget, mens de færreste når om på side 2. For at få din bid af trafikken fra Google er det altså vigtigt at ligge så højt oppe som muligt.

Man arbejder typisk med SEO med 3 forskellige vinkler: Onsite SEO, teknisk SEO og Linkbuidling.


Onsite SEO
Onsite SEO er den del af SEO, som er nemmest af få hul på og dén, som de fleste arbejder med i hverdagen. Hér arbejder du nemlig med det indhold, du lægger på og sørger for, at det lever op til de krav, Google har til godt indhold (se mere længere nede i indlægget).

Teknisk SEO
Hér handler det om, at dit website er sat op til, at det er nemt for Google at indeksere. Det handler om struktur, mobilvenlighed, hastighed og en lang række andre ting. Ofte er det teknikerne og webdesignerne, der arbejder med den tekniske del af SEO.

Linkbuilding
At andre linker til dit site har en ekstrem stor betydning for, om du bliver vist på Google – og hvor højt oppe i søgeresultaterne, du bliver vist. Linkbuilding er en hel disciplin i sig selv, som handler om at få anerkendte, eksterne sites til at linke ind til dit site.

Som nævnt vil det primært være onsite SEO, du arbejder med i hverdagen samt – hvis du er smart – en vis grad af linkbuilding.

Hvad er onsite SEO så?

Helt grundlæggende handler det om at sætte sig i brugerens sted. Hvad er det, de leder efter, når de helst skal finde din artikel? Hvilke ord søger de på – og hvorfor?

Googles eget søgeordsværktøj kan hjælpe dig med at finde de ord, der bliver søgt på, men det hjælper dig ikke nødvendigvis med at forstå baggrunden for, at der bliver søgt på dem.

Men det er vigtigt.

For selvom Google ofte ændrer og opdaterer de algoritmer, der styrer robotterne og dermed hvilket indhold, der skal vises i toppen af søgeresultaterne, så er der én ting, der bliver mere og mere central:

Brugeren skal være tilfreds med dét, de finder.

Så jo bedre, du besvarer brugerens spørgsmål og giver dem det, de leder efter, jo gladere bliver Google for dig. Om brugeren er glad for dit indhold, vurderer de ved at se på, hvor længe brugeren bliver på din side, om de læser andre ting på din side – og om andre linker til siden, men der kommer hele tiden nye parametre til.

Glem alt om SEO!

Så er du en af dem, der har svært ved at komme i gang med SEO, så start med at glemme alt om SEO og sæt dig i stedet i din brugers sted. Skriv til dem. – og efterhånden som du føler dig klar til det, så begynd at implementere disse 5 punkter i dine tekster:

SÅDAN TÆNKER DU SEO IND I DIN TEKST TIL NETTET

  1. Find det eller de nøgleord, som du gerne vil findes på. Brug evt. Googles Søgeordsværktøj, hvis du vil have et præcist billede af, hvilke ord det kan betale sig at arbejde med.
  1. Sørg for at få det vigtigste nøgleord med i din overskrift – så langt til venstre som muligt. Resten af nøgleordene fordeles end gennem teksten, hvor det falder naturligt. Husk også at få det primære nøgleord med i tekst, mellemrubrikker mv, men brug det aldrig så meget, at det virker kunstigt.
  1. Google går efter at vise sider af høj kvalitet. Sørg derfor altid for, at din side vil give læseren værdi og at din tekst ikke virker ”over-optimeret”. Den skal først og fremmest være skrevet til mennesker.
  1. De artikler, som Google vælger at vise, har en tendens til – i de fleste tilfælde – at være lange. Så skriv gerne 1000 ord eller mere.
  1. Kan du få nogen til at linke til din tekst? Måske kan der linkes til den gennem blogindlæg, via debatfora, gennem samarbejder med andre sites eller noget helt fjerde.

 

Rigtig god fornøjelse med SEO arbejdet!

sign-lille75

 

 

 

Mere til dig: