girl sitting on small bridge with laptop

Sæt turbo på dit salg
- disse ord får din læser til at læse videre ...


Ord er ikke bare ord.

Når vi skriver til hinanden, består kommunikation af langt mere end bare de bogstaver, der står på papiret. Ordene signalerer ting og store dele af ordenes betydning kan ligge i noget helt andet end selv ordet.

Derfor skal du vælge dine ord med omhu. For nogle vil sælge dine ting for dig – andre vil gøre det modsatte.

Du får lige et eksempel, som jeg har lånt fra Articulate Marketing Blog:

I 1921 blev en lang række mennesker spurgt, hvilken bil de syntes lød størst og mest kraftfuld: En Brimley eller en Bromley.

Hvad tror du, der blev valgt?

Ja, du har nok gættet det, fordi det også var det, som du selv foretræk: En Bromley.

Men ved du hvorfor?

Fordi Brimley bliver udtalt helt fremme i munden og det får hjernen til at opfatte det som noget smalt, tyndt og svag, mens Bromley bliver udtalt bagerst munden, hvilke bliver opfattet som noget med dybde og tyngde.

Er det ikke sjovt?

Hjernen hører hver dag millioner af ord, og den er knivskarp til at vurdere, hvad der er baggrundsstøj og hvad, der er vigtigt. Men derudover skelner den også mellem ligegyldige ord og de ord, der skal huskes.

De ligegyldige ord er dem, der ikke er noget særligt ved. De gør ikke noget ved os.

De ord, der bliver husket, er lige det modsatte: De er potente og spækket med følelse, overraskelse, spænding og gnist.

Og lige præcis det hér er vigtig viden for dig, der gerne vil trække flere kunder til med dine tekster.

Du skal nemlig sørge for, at din tekst har masser af de ord med, som hjernen husker. Altså de potente ord.

Nogle af de mest enkle er:

  • Du
    Når vi føler, at nogen taler direkte til os, så har vi svært ved ikke at blive ekstra opmærksomme. Det er også derfor, mange emails bruger dit fornavn i emnelinjen eller i den indledende tekst. Det fanger ganske enkelt din opmærksomhed.[av_hr class=’invisible’ height=’10’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=” admin_preview_bg=”]
  • Hjælp
    Hjælp er et stærkt ord, fordi det med det samme vækker vores hjerne. Og kan du så samtidig levere løsninger til råbet på hjælp, bliver det endnu stærkere.

  • Nu
    Vi er utålmodige og vi vil gerne være med på beatet. Ordet nu antyder, at lige nu og her sker der noget, som man skal være opmærksom på.

  • Gratis
    Vi kan bare generelt godt lide gratis ting 😊

Bare disse fire ord kan hjælpe dig med at fange dine kunders opmærksomhed. Men du kan sagtens arbejde endnu mere med ordene end det.

Omkring 80% af vores købsbeslutning bliver nemlig taget med følelserne. Så hvis du kan skrive en salgstekst, hvor du får vækket din læsers følelser, så er dit salg med ét rykket meget tættere på.

Et godt eksempel fra neuroforskningen er, at når vi læser ordet ”løbe”, så kan man se, at vores hjerne faktisk reagerer lidt ligesom hvis vi rent faktisk var ude og løbe. Også selvom vi bare sidder i sofaen.

Så når du skal skrive en salgstekst, skal du prøve at bruge nogle ord, der får dine læsere til at føle, at de allerede har opnået det, som de kan få via din vare – hvad enten det er tilfredsstillelsen ved et fysisk produkt eller følelsen af at opnå f.eks succes, ro eller hvad det nu kan være, netop dine kunder leder efter. Brug meget gerne også billede, så følelsen forstærkes.

Jeg har samlet en række danske ord, der er gode til at vække følelser, i skyen nedenfor. Du kan også hoppe ind på linket her, hvor du kan finde næsten 400 gode ord. Disse er dog på engelsk, men mon ikke du hurtigt kan finde en dansk pendent, hvis du har behov for det?!

Held og lykke med arbejdet – og husk, at et ord er mere end bare bogstaver 🙂

M

psykologiske triggere

Bliv ENDNU skarpere, når du skriver tekster!

Hent e-bogen: “11 heftige psykologiske triggere – der virker! her.
Du tilmelder dig samtidig mit nyhedsbrev, hvor du løbende får tips, tricks og ny viden om at skabe interesse og salg på nettet.

profil

OM MALENE FICH WEISCHER

Jeg har arbejdet med online tekster, websites og online markedsføring siden omkring 2000.

Derudover har jeg leveret indhold til bl.a. Berlingske, Femina, BT, TV2.dk, været redaktør for flere af landets største magasiner, samt Digital chef hos Aller Medier.

I dag har jeg Netinspire.dk – Online markedsføring, der er til at forstå! Jeg er underviser på Holbæk Kommunes iværksætterforløb, hjælper på Maj Wismanns Online Markedsførings Mentorforløb, samt er rådgiver i Holbæk Erhvervsforums rådgivningscafé

vejviser
vejviser