Overvej dette, inden du køber en (alt for) billig hjemmeside!

Ny hjemmeside? Vær opmærksom på dette!

”Du får din hjemmeside gratis – og skal bare betale 500 kr. om måneden for at have den.”

”Det koster ikke mere end 300 kr. om måneden – og så får du SEO med i købet”

”Du skal slet ikke tænke på noget – vi ordner det hele for 399 kr. om måneden”.

 

Shit! Det lyder jo næsten for godt til at være sandt!

… Og det er det desværre også tit.

Men det vender jeg tilbage til…

Lad mig først lige spole tiden 4 år tilbage. Det var dér, jeg selv startede som selvstændig, og jeg havde ikke en krone på lommen. Hver en øre blev vendt, og at skulle gå ud og give måske 8.000 kr. for noget som helst var fuldstændigt urealistisk for mig.

Det virkede som en formue – og det var penge, jeg slet, slet ikke kunne hive ud af en stram økonomi.

Lyder det bekendt?

Det er i hvert fald sådan, mange selvstændige starter. Og dét med, at økonomien er stram, kan vare ved i årevis. Derfor er man selvfølgelig altid på udkig efter en billig løsning på de ting, man bliver nødt til at investere i.

En hjemmeside, f.eks.

En hjemmeside er jo helt uundværlig, hvis kunderne skal kunne finde dig, når de f.eks. googler efter en coach i deres lokalområde… Eller hvad det nu kan være.

Derfor er det også tillokkende med tilbud, hvor man kan få en hjemmeside til et fast beløb om måneden.

Det er til at overskue og så ved man, hvad man skal af med. Der er ikke nogle ubehagelige overraskelser gemt dér. Det koster bare f.eks. 500 kr. om måneden.

Så er man på nettet, så kan man blive fundet af kunderne – og så behøver man ikke at spekulere mere over den del.

At man så typisk skal binde sig for 1, 3, 5 eller måske endda 8 år, tænker man ikke så meget over.

For 4 år siden kunne jeg sagtens være røget med på sådan en løsning, hvis ikke det var, fordi jeg selv kunne lave min egen hjemmeside.

Problemet er bare, at det ofte slet ikke er så billigt, som det umiddelbart synes.

Dermed ikke sagt, at det ikke kan være, at det er en god løsning for dig – selvom du binder dig for et vist antal år. Det kan det sagtens være. Men det kommer meget an på din ambition, din tid og dine planer for fremtiden.

Herunder har jeg samlet en række punkter, som jeg synes, du skal bruge lidt tid på at overveje – og gerne spørge ind til – inden du hopper ombord i en kontrakt med en eller anden form for binding:

 

1. Ender den billige hjemmeside med at blive dyr?

Hvis vi nu tager udgangspunkt i dig, der er behandler, rådgiver eller coach – eller måske har en mindre webshop, hvor du sælger lidt forskellige produkter – så vil du sjældent have behov for en voldsomt dyr hjemmeside. I hvert fald ikke til at starte med.

Som regel vil en hjemmeside til et sted mellem 8.000 – 10.000 kr. være rigeligt. Ja, faktisk har jeg selv en hjemmeside-type, som man kan få for bare 3995 + moms.

Det lyder som mange penge – og er måske også mere, end de fleste har, når de starter som selvstændige, men du skal huske på, at det er et engangsbeløb (som du i øvrigt tit vil kunne dele op i mindre bidder).

Når beløbet er betalt, er siden din, og du har fuld adgang til alt, der ligger på den. Du ejer din egen side, og kan gøre med den, hvad du vil.

Hvis du i stedet hopper ombord i en aftale, der f.eks. koster dig 500 kr. om måneden, og du binder dig for 3 år, ja, så ender du jo med at betale 18.000 kr. for din hjemmeside. Så kan du måske nok få skiftet et billede eller en tekst ind imellem uden at skulle betale ekstra, men med en WordPress side kan du selv gøre det ganske gratis – eller for meget få penge få nogen til at gøre det for dig.

Så pludselig er den billige løsning faktisk slet ikke så billig. Så det er selvfølgelig et forhold, du skal overveje.

2. Hvor meget vil du bruge din hjemmeside?

Du skal også tænke over, hvor meget du regner med at gøre brug af din hjemmeside i fremtiden. Skal den bare være et visitkort, som der ikke skal opdateres eller pilles særligt meget ved – eller vil du gerne bruge den aktivt til at skabe flere kunder og mere salg.

Hvis det sidste er tilfældet, skal du have en hjemmeside, hvor du selv kan gå ind og lægge indhold på, koble den sammen med dit nyhedsbrev, arbejde med SEO osv.

Det er ikke alle aftaler, hvor du får den adgang og heller ikke altid, at der hører en oplæring i brugen af systemet med i prisen. Så vær opmærksom på det!

3. Hvor regner du med at være henne om 3 år? Eller om 8 år?

Dengang jeg sad hjemme i køkkenet for 4 år siden og startede Netinspire.dk op, så havde jeg helt ærlig ikke nogen anelse, om det ville briste eller bære. Hvis nogen spurgte mig om, hvor jeg ville være om 3 år, ville jeg ikke ane det.

Der kan ske meget på både 1, 3, 5 og 8 år, som er de typiske antal år, man binder sig på en billig løsning. Overvej om du kan se så langt frem i tiden.

Det er trods alt rimeligt surt at betale for en gammel hjemmeside 3 år efter, man har lukket firmet ned.

4. Hvad nu, hvis du gerne vil have en ny hjemmeside?

Du skal også være opmærksom på, hvad reglerne er, hvis du gerne vil have et nyt look på din hjemmeside – eller måske vil rykke den over til et andet firma. Får du dit indhold med? Koster det penge af få administrator-adgang? Ejer du selv de billeder, der bliver brugt?

Nogle firmaer kører med, at der skal falde en ekstra betaling, hvis man ønsker at flytte sin side et andet sted hen, eller hvis man vil have adgang til backend, så man selv kan flytte den. Læs derfor altid din kontrakt grundigt igennem, så du ved, hvor du står.

Tiderne skifter, trends skifter og din virksomhed vil sikkert også løbende justere sig, så det er vigtigt at kunne ændre på sin hjemmeside, hvis der er behov for det.

5. Hvor meget arbejde bliver der egentlig lavet på din hjemmeside?

På de løsninger, hvor du får det hele – både hjemmeside, SEO og alt muligt andet – for en billig månedspris, skal du tænke dig ekstra godt om.

Hvis du betaler 500 kr. om måneden, så svarer det til, at der ved en timeløn på 750 kr. bliver arbejdet 40 minutter på din hjemmeside pr. måned. Måske endda mindre, fordi betalingen for selve hjemmesideopsætningen også er med i prisen.

Så hvor mange kunder kan 40 minutters arbejde med din hjemmeside om måneden skabe?

Det korte svar er ingen.

At arbejde med online markedsføring og SEO er tidskrævende, hvis det skal gøres ordentligt, og hvis du skal have nogle resultater ud af det. – Og det kræver tid!

Så spørg ind til, hvad det reelt betyder, når de siger, at de tager sig af det hele. Og forstår du ikke svaret, så bed dem uddybe det, så du præcis ved, hvad du får for dine penge.

Det var de 5 ting, som jeg virkelig, virkelig vil anbefale dig at tænke over, inden du kaster dig ud i en hjemmeside løsning med binding.

Men hov!… tænker du måske … Er alle, der tilbyder løsninger med bindinger så bare nogle røvere?

Nej, selvfølgelig ikke.

At køre med en eller anden form for binding på en hjemmeside-løsning er en logisk forretningsmodel, som især store virksomheder med mange medarbejdere kører med for at sikre deres indtjening mere end én måned ad gangen. Og det kan sagtens være ordentlige virksomheder. Problemet er bare, at hvis du som forbruger føler dig snydt, fordi du pludselig opdager, at den billige løsning faktisk bliver ret dyr, så rammer det både dig og den virksomhed, du er i stald hos. Du har ikke fået det, du troede, du havde købt – og virksomheden får dårlig omtale.

Så derfor vil jeg virkelig opfordre dig til, at hvis du vælger at gå ind i en løsning med binding, så gør det med åbne øjne: Læs kontrakten godt i gennem. Spørg ind til de ting, jeg har nævnt ovenfor.

Og ellers så vælg et alternativ uden binding. Personligt synes jeg jo selvfølgelig, at en hjemmeside fra Netinspire.dk er det bedste valg – men der findes også mange andre gode valg derude!

Held og lykke med det!

Om Malene Fich Weischer

Jeg har arbejdet med online tekster, websites og online markedsføring siden omkring 2000.

Derudover har jeg leveret indhold til bl.a. Berlingske, Femina, BT, TV2.dk, været redaktør for flere af landets største magasiner og senest været Digital chef hos Aller Medier.

I dag har jeg Netinspire.dk, og er partner i Tekstforfatterne.dk. Jeg er underviser på Holbæk Kommunes iværksætterforløb, hjælper på Maj Wismanns Online Markedsførings Mentorforløb, samt er rådgiver i Holbæk Erhvervsforums rådgivningscafé.

Tilmeld dig mit nyhedsbrev, så får du løbende mine bedste tricks og tips til arbejdet med at lave indhold, der styrker din virksomhed og sælger din produkter.

Mere til dig: