Lav en blog - Gode råd til dig, der vil lave en blog

4 tips til at skrive gode blog indlæg

Når du skal lave en blog handler det selvfølgelig først og fremmest om at have noget på hjerte. Men arbejder du professionelt med din blog er det ikke nok bare at skrive løs fra hjertet. Du bliver også nødt til at have fokus på,  om du får skrevet nogle blog-indlæg, som folk rent faktisk får noget ud af at læse og som giver dem lyst til enten at vide mere eller at dele indlægget med deres venner.

Hvordan du bedst gør det, findes der mange opskrifter på, men for mig at se, er de fleste af disse opskrifter baseret på ét eller flere af disse fire punkter. Så husker du dem, når du skriver, så er du i hvert fald godt på vej!


1. Skriv i korte afsnit

Skal du skrive kort eller langt, når du skriver tekster til nettet? Dét er der mange, der spørger om. Tidligere har rettesnoren været, at et indlæg eller en artikel til nettet skulle være på lige omkring 500 ord, men det holder ikke mere. Vi er blevet vant til at læse på nettet, vores skærme er blevet bedre og mulighederne for at gøre teksten større (eller mindre) er blevet lettere tilgængelig. Derfor kan webtekster og herunder også blog-indlæg sagtens være længere end de 500 ord.
Men at læse på nettet er stadig ikke det samme som at læse en bog og derfor er det vigtigt, at du fortsat skriver med korte afsnit. Aldrig mere end 5-6 linjer ad gangen. Ellers bliver tekstblokken simpelthen for voldsom og for mange læsere falder fra.

2. Lav din blog personlig

Grunden til at blogs bliver mere og mere populære er fordi, de er så personlige. Hvor blade og aviser, der taler til masserne med objektive briller på, før har været det foretrukne, er der sket et skift i tiden, som gør, at vi foretrækker det nære og det subjektive. Det får man i en blog og derfor er det også vigtigt, at din blog fremstår personlig.
Det er forholdsvist nemt at gøre dette, hvis du har en blog, hvor du skriver om f.eks mad eller mode og kan komme med personlige anbefalinger, men skriver du om noget meget teknisk, kan det være sværere. Men så kan du måske i stedet underskrive artiklen med dit eget navn eller i særskilte bokse komme med dine personlige råd og anbefalinger. Tænk i hvert fald over at fremhæve subjektiviteten de steder, det er muligt.


3.  Husk din modtager

Kendetegnet ved blogs er, at de er personlige, men det er ikke det samme som, at de skal være navlepillende. I hvert fald ikke på en negativ måde. Alt efter hvilken type blog, du laver, vil din læsere selvfølgelig gerne have en fornemmelse af dig som person og i en blog må du meget gerne skrive subjektivt og bruge ordet ”jeg” rigtig ofte.
Men de læser jo stadig med for selv at få noget ud af det. Om det så er deres nysgerrighed på dig som person eller deres nysgerrighed på et specifikt emne, der skal stilles, så skal du jo levere det til dem.

Så hvis din blog handler om madopskrifter, så er det vigtigt at opskriften i sig selv står temmelig klart og tydeligt og uden for mange dikkedarer – selvom den selvfølgelig sagtens kan være pakket ind i en masse subjektiv tekst om, hvor og hvornår du første gang smagte den, hvilke minder den bringer frem, hvad dine børn synes om den osv.

Ofte falder man også i den fælde, at man gerne vil have alle detaljer med i dét, man fortæller om – hvilket jo er naturligt, hvis det er et emne, som du brænder for. Men vær altid opmærksom på, om det er detaljer, du har med, for at stille dig selv tilfreds eller om det er detaljer, som læseren har behov for. Ofte kan en for høj detaljerings-grad gøre læseren mere forvirret end afklaret, når han eller hun er færdig med dit blogindlæg.


4. Sørg for tydelige call to actions

Hvis du har en professionel blog, så vil det sjældent være nok, at læseren ”bare” læser dit indlæg. De skal helst gøre noget efterfølgende – hvad enten det så er at købe noget, tilmelde sig noget, dele noget eller læse noget mere og dermed give din side flere klik.

Men mange glemmer at tydeliggøre disse muligheder for deres læsere. Man tænker, at hvis de f.eks vil læse mere, så klikker de vel selv rundt på siden eller hvis de vil købe noget, så klikker de vel selv over i webshoppen – men det er langt fra sikkert. Langt flere vil i hvert fald gøre det, hvis vejen derhen er tydelig i form af call-to-action knapper eller links, der hjælper læseren med at vælge at gøre dét , som du gerne vil have dem til. Så husk altid at få dem med!

Det var de fire råd. Husk dem og så skal du nok få skrevet nogle gode indlæg. Skal du så også have rigtig mange til at finde disse gode indlæg, så vil et femte råd være, at begynde at tænke i SEO. Du kan læse mere om SEO tekster her 

Go’ fornøjelse med arbejdet,

sign-lille75

 

profil

OM MALENE FICH WEISCHER

Jeg har arbejdet med online tekster, websites og online markedsføring siden omkring 2000.

Derudover har jeg leveret indhold til bl.a. Berlingske, Femina, BT, TV2.dk, været redaktør for flere af landets største magasiner, samt Digital chef hos Aller Medier.

I dag har jeg Netinspire.dk – Online markedsføring, der er til at forstå! Jeg er underviser på Holbæk Kommunes iværksætterforløb, hjælper på Maj Wismanns Online Markedsførings Mentorforløb, samt er rådgiver i Holbæk Erhvervsforums rådgivningscafé

Kom i gang med at sælge online kurser!

Lær, hvordan du kommer i gang med at sælge din viden som online kurser, klubber eller forløb i 11 enkle trin. Vejl. pris: 169,95 kr.

Læs også ...