Sådan skriver du SEO tekster anno 2016

SEO tekster: Sådan skal de skrives!

(opdateret september 2020)

Hvad er SEO-tekster?

En SEO-tekst er en tekst på din hjemmeside, der er optimeret og skrevet, så den bedst muligt signalerer til Google, at her er der en side, der skal vises frem i søgeresultaterne. SEO står helt konkret for Search Engine Optimization – altså Søgemaskineoptimering.

Umiddelbart lyder det jo enkelt nok.

Der er imidlertid bare det problem, at ingen HELT ved, hvad Googles krav for at vise en tekst frem egentlig er. Det holder Google nemlig forholdsvist tæt ind til kroppen. De slipper dog lidt information ud engang imellem, og derudover sidder der SEO-eksperter over hele verden og holder øje og tester af … Så vi er trods alt ikke helt på herrens mark.

Vi ved derfor, at der er mange forskellige ting, der spiller en rolle, når Google vurderer, hvad der skal vises frem i søgeresultaterne. Nogle af tingene er super vigtige, andre ting er mere små knapper, man kan dreje lidt på, men som ikke i sig selv gør en kæmpe forskel. De er mere en del af det samlede billede.

Fordi der ikke er noget direkte facit på, hvordan SEO-tekster skal være for at Google elsker dem, så findes der tusindvis af råd om, hvordan man optimerer sin hjemmeside. Det er derfor, man nogle gange godt kan blive lidt forvirret, når man googler efter viden om SEO, for rådene fortæller tit noget forskelligt om, hvad man skal have fokus på.

De råd, som jeg nævner her i artiklen, er råd, som man bredt hen over branchen er enige om, betyder en hel del for din placering hos Google. Så min anbefaling vil være at starte fra en ende af og få så mange af dem med i din SEO-tekst. 

Husk dog altid, at teksten i sidste ende skal skrives til dine brugere/læsere, så den må aldrig virke konstrueret og mekanisk. Lige meget hvad du gør, skal det være fedt at læse – ellers forsvinder brugerne hurtigt fra din side igen, og det er også én af de ting, Google bemærker.

 

SEO teksten i gamle dage

SEO tekster har fået et rigtig dårligt ry hos mange og det er ærlig talt fortjent. For i starten handlede SEO tekster om at få proppet et bestemt nøgleord så mange gange ind i teksten som muligt.

Du ser stadig resultatet af det rundt omkring: Titler og indhold, hvor det samme ord går igen og igen og igen … Det er frygteligt at se på og frygteligt at læse.

Med årene er arbejdet med SEO tekster imidlertid blevet noget mere sofistikeret – og det samme gælder kravene fra søgemaskinerne. Første hug var at lægge en dæmper på brugen af søgeord, således at hvis de fyldte mere end ca. 3% af din tekst, så risikerede du at blive straffet af Google og sendt ud af søgeresultaterne.

Dengang arbejdede man derfor meget med densiteten, når man lavede SEO tekster. Densiteten er et andet ord for, hvor mange gange et givent ord optræder i en tekst og der blev udviklet mange gode værktøjer, som kunne hjælpe dig med at holde øje med netop densiteten.

Men det gælder ikke mere. Google kigger stadig på søgeord, men de skal generelt bruges med måde og dér, hvor det giver mening. Til gengæld er Google begyndt at kigge mere på tekstens samlede kvalitet og på, om brugerne virker glade for teksten (altså bliver længe på siden).  

 

Så hvordan skriver du gode SEO-tekster i dag?

Når du skriver SEO-tekster, skal teksten altså først og fremmest være skrevet til brugeren og IKKE til søgemaskinen.

Det lyder måske lidt selvmodsigende, men det er, fordi Google altid vil prioritere de sider, der giver brugeren mest værdi. Hvis ikke Google excellerer i at levere de mest præcise resultater, når vi søger på noget, så vil vi med tiden lede efter en anden og bedre søgemaskine.

Så Google elsker godt indhold.

Du skal dog stadig arbejde med nøgleord, da det er dem, der understreger overfor søgemaskinerne, hvad dit indhold handler om, men brug dem med omhu.

Derudover skal du tænke på dette, når du skriver SEO-tekster:september

Husk dog altid på, at din SEO-tekst skal være behagelig at læse for en bruger. Det er regel nummer 1.

 

Hvordan vurderer Google, om en tekst er af god kvalitet?

Som nævnt er brugeroplevelsen og dermed kvaliteten på din tekst et vigtigt parameter for Google. det betyder helt konkret, at din tekst skal give svar på dét, som brugeren ledte efter, da han/hun tastede sit søgeord ind hos Google. Om den gør det, vurderer Google på flere måder:

Først og fremmest er der længden. Tidligere lå de fleste webtekster på et sted mellem 300-600 ord, men efter de nye kvalitetskrav fra Google er det alt for lidt. En god webtekst skal op og fylde minimum 1000 ord og helst det dobbelte. Så er dine tekster kortere end det, giver det altså god mening at få dem skrevet om.

Når jeg siger det til de kunder, jeg rådgiver om SEO, så bliver de ofte lidt vilde i øjnene, for 1000 ord eller mere lyder meget langt for en tekst til nettet. – Og man har jo altid sagt, at ting skal være korte på nettet. 

Men det skal de altså ikke altid. 

En lang og velskrevet tekst, vil sagtens kunne fastholde en interesseret læser gennem både 1000, 2000 og 3000 ord. Bare husk at skrive i korte afsnit og brug mange mellemrubrikker (små afsnitsoverskrifter), så din læser bliver hold til ilden.

Hvis du har en webshop, kan det imidlertid godt blive svært at skrive 1000 ord om et produkt, for ofte vil du jo gerne have købsknapperne frem hurtigt. Men prøv alligevel. Sørg dog for, at den lange tekste så kommer under købsknappen. Hvor du kan sætte den ind er lidt forskelligt fra shopsystem til shopsystem, men i Woocommerce er der f.eks. sat plads af til både en kort og en lang produktbeskrivelse.

Dernæst er der kvaliteten af teksten. Brugeren er i centrum og derfor holder det ikke bare at skrive en hel masse ligegyldigt pladder for at få teksten til at fylde 1000 ord eller mere.

Nej, teksten skal være ordentlig skrevet, så brugeren får en reel viden tilbage for sit klik. For Google og de andre søgemaskiner handler det jo hele tiden om, at brugeren får de bedste, mest dybdegående svar på de ord, de har tastet ind i søgefelterne. Derfor skal din tekst kunne levere disse svar. Så se på den med en brugers øjne og vurdér, om den giver dét, brugerne leder efter.

Google ser også på time spent; altså på, hvor lang tid brugerne er inde på dit site. Hvis de bliver fanget af en lang, dybdegående artikel og dermed bruger måske 5 minutter på at læse den, så er du allerede godt med i forhold til kvalitetskravene.

Igen: Se hele tiden på det med din brugers øjne: Jo mere, de får ud af at gå ind på dit site, jo bedre.

Bonus-info: En anden måde at holde brugeren længere på dit site er, hvis du har flere gode artikler, som relaterer sig til samme emne. Sørg derfor for at have en god link-struktur på dit site, med masser af muligheder for at klikke videre til relaterede emner, til shoppen, til downloads osv.

 

 

Linkbuilding

Linkbuilding har været lidt ude på et sidespor de sidste par år, og det er egentlig en skam. For der er ingen tvivl om, at det betyder rigtig meget for Google, om andre anerkendte og relevante sites linker ind til dig. Derfor kan du ikke skrive om SEO tekster uden også at tænke linkbuilding ind. Men hvordan får du andre til at linke til dig?

For det første kan du begynde at skrive gæsteindlæg på andres blogs. Det kan give rigtig god mening, hvis du f.eks er ekspert indenfor et område, som mange kan være interesserede i. Så kan du måske blogge for nogle magasiner eller aviser på deres netsider. Eller måske har dit område nogle særlige fagsider, hvor det kunne give god mening, at du delte ud af dine erfaring og så linkede tilbage til din egen side.

Du kan også få lagt artikler på forskellige såkaldte linkkataloger. Det er en slags portaler, der kan handle om alt muligt, og hvor man kan få en artikel på, som linker til ens side. Ofte betaler man for linket, og hér skal du være meget opmærksom på, om det er en seriøs side.  Google er nemlig ubarmhjertig, hvis noget lugter af snyd og bedrag, så vær på vagt! Men hvis alt på siden virker seriøst og ordentligt, så er det værd at prøve.

Du kan også starte din egen blog på andre sites end dit eget, f.eks hos Amino eller Linkedin , og så linke tilbage til dit eget site. Vær dog altid opmærksom på, at det skal være originalt indhold. Du må ikke bruge den samme tekst flere steder, for så risikerer du at blive straffet af Google. Det er dét, man kalder Duplicate Content.

 

 

Kan andre lave mine SEO tekster?

Fordi brugeroplevelsen er kommet så meget i centrum, så er det vigtigt, at du ikke bare kan skrive lange tekster – men også kan skrive tekster, der er til at holde ud at læse for brugeren.

Derfor er der også mange, der lægger arbejdet ud til en professionel skribent. Selv skriver jeg mange SEO-tekster for kunder, og du er selvfølgelig velkommen til at tage fat i mig, hvis du vil høre mere om den mulighed.

Men der er nu også noget smart i at gøre det selv, og især hvis du er en mindre selvstændig uden de helt store budgetter, kan det være et oplagt sted at spare, og så skrive selv. Det har jeg fuld respekt for.

Hvis det er tilfældet, så vil jeg anbefale dig at begynde at tænke skriveteknisk, når du opbygger dit indhold. Jeg har tidligere skrevet en artikel om, hvordan man skriver gode webtekster, som du evt. kan prøve at tage et kig på. 

Hvis du gerne vil lidt dybere ned i, hvordan du skriver gode SEO-tekster, arbejder med søgeord og følger op på dine resultater, så vil jeg anbefale dig at tage et kig på mit SEO-kursus. Det foregår online, og du får alle moduler med det samme, du har købt det. Læs mere om det her

 

Opsamling på SEO-tekster

For at samle op på det hele, så skal gode SEO tekster altså leve op til følgende:

  • De skal være af god kvalitet og fremstå seriøse. De må altså ikke være plastret til med keywords og må ikke ligne spam-tekster.
  • De skal være dybdegående og give brugeren reel viden. Jo længere de holder brugerens interesse fanget, jo bedre.
  • De skal være lange. Som minimum 1000 ord, men helst længere.
  • De skal indeholde relevante links til hvor brugeren kan få mere at vide. Selvfølgelig på dit eget site, men evt. også på andre sites med god relevans for emnet, hvis det er nødvendigt.

… Og helt grundlæggende: Tænk hele tiden “Hvis jeg var bruger, ville jeg så synes, jeg fik noget ud af dette indhold?

Held og lykke med teksterne!

sign-lille75

 

 

 

PS! Find mere om, hvordan Google rater kvalitet i deres Quality Guidelines, som du finder her

PPS: Husk altid at bruge meta tags, når du skriver din SEO tekst. Se hvordan du bruger dem her

psykologiske triggere

Bliv ENDNU skarpere, når du skriver tekster!

Hent e-bogen: “11 heftige psykologiske triggere – der virker! her.
Du tilmelder dig samtidig mit nyhedsbrev, hvor du løbende får tips, tricks og ny viden om at skabe interesse og salg på nettet.

profil

OM MALENE FICH WEISCHER

Jeg har arbejdet med online tekster, websites og online markedsføring siden omkring 2000.

Derudover har jeg leveret indhold til bl.a. Berlingske, Femina, BT, TV2.dk, været redaktør for flere af landets største magasiner, samt Digital chef hos Aller Medier.

I dag har jeg Netinspire.dk – Online markedsføring, der er til at forstå! Jeg er underviser på Holbæk Kommunes iværksætterforløb, hjælper på Maj Wismanns Online Markedsførings Mentorforløb, samt er rådgiver i Holbæk Erhvervsforums rådgivningscafé

vejviser
vejviser