Husker du at bruge din Meta Title og Meta Description?
Sidder du nogle gange og river dig selv i håret over, hvad det er for nogle tekster, der kommer frem, hvis du deler en af dine egne websider på facebook? – eller har du prøvet at finde dig selv i Google og undret dig over, hvorfor der står noget mærkeligt usammenhængende tekst fra din side i søgeresultatet?
Så er mit bud, at du ikke har fået udfyldt din Meta Title og Meta Description.
Men hvad er Meta Title og Meta Description?
Meta Title og Meta Description er hhv. en slags ekstra overskrift og en kort, beskrivende tekst, der fortæller om hver enkelt side på din hjemmeside. En Meta Title skal helst være på ca. 69 anslag, mens en Meta Description må være på 156 anslag. Fylder de mere, bliver den sidste del af teksten skåret fra, når den vises. (update: Google har i slutningen af 2017 ændret reglerne, så en description nu kan fylde op til 300 anslag.)
De to findes som standard i de fleste website-systemer, og arbejder du i wordpress er det min anbefaling at downloade det plugin, der hedder Yoast SEO, som også giver dig mulighed for at arbejde meget aktivt med både Meta Title og Meta Desciption (og med SEO, men det er en anden historie. Læs evt. mere om SEO her).
Meta Title og Meta Description er den overskrift og den beskrivelse, som bliver vist, når en side bliver delt på facebook eller vist frem i Google. Så ved at udfylde dem, kan du selv styre, hvad der bliver vist frem – ellers vælger facebook og Google bare noget tilfældig tekst fra din hjemmeside, og det er mildest talt ikke altid lige heldigt.
SEO og Meta Titles
Dertil er der den ekstra fordel, at Meta Title og Meta Description er godt for SEO. Eller rettere… Din Meta Title er god for SEO. Det er nemlig én af de vigtigste faktorer, når Google skal finde ud af, hvad din side hander om og hvor og hvornår den skal vises frem i søgeresultaterne. Så alene af den grund, er det vigtigt at huske at udfylde den.
Meta Description betyder derimod ikke så meget ift. SEO, men når du lykkes med din SEO og rent faktisk vises frem i Googles søgeresultater, så er en god Meta Description vigtig for at få folk til rent faktisk at klikke ind på dit site. Det er jo trods alt ikke nok bare at blive vist frem. 🙂
Hvad er så Meta Keywords?
I nogle systemer vil du også kunne finde noget, der hedder Meta Keywords. Det er imidlertid ikke noget, man rigtig bruger mere – medmindre man har et site, hvor det er Meta Keywords, der styrer f.eks hvilke relaterede produkter, der vises. Det er dog min opfattelse, at det efterhånden hører til sjældenhederne, og sidder du med et nyt site, er der i hvert fald ingen grund til at gøre brug af dem.
Vi ses,
M.
OM MALENE FICH WEISCHER
Jeg har arbejdet med online tekster, websites og online markedsføring siden omkring 2000.
Derudover har jeg leveret indhold til bl.a. Berlingske, Femina, BT, TV2.dk, været redaktør for flere af landets største magasiner, samt Digital chef hos Aller Medier.
I dag har jeg Netinspire.dk – Online markedsføring, der er til at forstå! Jeg er underviser på Holbæk Kommunes iværksætterforløb, hjælper på Maj Wismanns Online Markedsførings Mentorforløb, samt er rådgiver i Holbæk Erhvervsforums rådgivningscafé