Hvad vil dine kunder købe?

Hvis du følger lidt med her på bloggen eller i mit nyhedsbrev, så ved du, at jeg rigtig tit skriver om, hvordan du kan lave tekster, der hjælper dig med at sælge mere.

Men.

Det nytter jo ikke noget, hvis dine produkter rammer fuldstændigt ved siden af skiven.

Så kan du skrive og skrive uden nogensinde at få solgt noget.

Jeg synes, der har spredt sig en tendens til, at forskellige eksperter lover, hvordan du med et fingerknips kan lave en tekst, der sælger – og så kan du ellers bare lægge dig på en strand og vente på at millionerne ruller ind.

Det ér også en fantastisk drøm og for enkelte bliver drømmen måske endda virkelighed.

Men det gør den altså kun, hvis du sælger noget, som folk rent faktisk gerne vil have.

Alt for mange overser den del og laver det ene online kursus, forløb eller retreat efter det andet – uden nogensinde at få solgt noget. Tit er det fordi, de simpelthen har glemt at sætte sig i kundens sted, når de har lavet deres produkt.

Der kan nemlig være stor forskel på, hvad DU gerne vil sælge og hvad KUNDEN gerne vil købe.

Et eksempel:

Du sælger et online kursus, der hjælper folk, der har stress. Det kunne f.eks. hedde noget i stil med ”Nede med stress? – 10 trin til at komme videre.”

Umiddelbart er det jo både en fin og relevant titel, men spørgsmålet er, om de folk, der kunne være oplagte kunder til kurset ikke snarere er dem, der er VED at gå ned med stress end dem, der allerede ligger ned med en diagnose. For dem, der allerede har fået stress, vil højt sandsynligt søge hjælp fra andre steder end et online kursus.

Derfor ville kurset måske sælge meget mere, hvis det i stedet hed ”Bange for at gå ned med stress? 10 trin til at få mere ro på.”

Kurset er fuldstændigt det samme, men titlen er vinklet efter den reelle kundes behov. Titlen taler nu direkte til de mennesker, der har på fornemmelsen, at de er ved at blive stressede, men som stadig har overskuddet til selv at gøre noget ved det. Den møder dem lige dér, hvor de er.

Til gengæld ville de aldrig have købt kurset, hvis det blev sat til salg med den anden titel, for disse mennesker opfatter jo ikke sig selv som nogen, der er nede med stress (endnu).

Kan du se forskellen?

Det store spørgsmål er jo så, hvad netop dine kunder leder efter. Hvordan finder du ud af det?

Det får du 4 gode råd til her:

1. Bøger

Hvilke bøger er blevet bestsellere indenfor dit område? Undersøg det og læg mærke til, hvad titlerne slår på. – Og slå så på det samme, men selvfølgelig med dit eget, unikke twist.

2. Google

Prøv at google det tema, du har lavet et kursus om og læg mærke til, hvilke relaterede søgninger, Google foreslår. De kommer både som drop down i toppen af siden, når du taster søgeordet/emnet ind, men du kan også finde dem i bunden under søgeresultaterne. Disse søgetermer er ting, som folk rent faktisk søger på. Brug dem som inspiration til, hvad du skal slå på i dit kursus/dine tekster

3. Spørg

Prøv at spørge dine kunder, hvad de mangler og hvad de ville ønske, du havde nogle kurser/produkter om. Lav evt. et spørgeskema og del det på de sociale medier, så det kommer bredt ud til din målgruppe. Eller saml nogle af dine kernekunder en eftermiddag og lav et par timers workshop om, hvad de godt kunne tænke sig at få hjælp til i deres liv (indenfor dit område).

4. Følg med

Vær tilstede på de sociale medier og følg med i, hvad folk spørger om i relevante grupper og debatfora. Deltag også gerne i debatter, så folk lærer dig at kende, men husk hele tiden at være opmærksom på, hvad det er for en viden/hjælp, folk efterspørger i gruppen.

Det kan være nemmere sagt end gjort at sætte sig i kundernes sted og se sine produkter med deres øjne. Men det kan sagtens lade sig gøre. Bare sørg for hele tiden at være opmærksom på det. Stille og roligt sætter det sig på din ryggrad, og så holder du dig helt automatisk skarp på det – men det kan tage tid at nå derhen.

Med de 4 råd ovenfor får du en god start!

God arbejdslyst,
/Malene