Er du opmærksom på paratheds-trappen?
Har du nogensinde overvejet, hvordan du gør dine kunder parate til at købe noget hos dig?
For rigtig mange vil svaret være nej.
Eller det vil sige… Vi gør os jo tit rigtig mange tanker om, hvordan vi skal nå ud til vores publikum, men det er ikke altid, vi får set på, om dét vi sælger, nu også passer til kunden.
Når du sælger din egen viden, så ligger det jo ligesom i ordet, at du ved mere om emnet, end din potentielle kunde gør.
Det betyder, at du højst sandsynligt kender løsningen på, hvad din kunde har behov for.
… Det er bare ikke sikkert, at din kunde er parat til den løsning endnu 😬
Hvor klar er din kunde?
Et godt eksempel på, at en kunde endnu ikke har erkendt, hvad løsningen på deres problem er, er stress.
Langt de færreste af os vil anerkende, at vi har direkte kurs mod et stresskollaps. – Også selv alle alarmklokker bimler.
👉 Det kan godt være, vi vågner med hjertebanken hver nat kl. 3 og ikke kan falde i søvn igen – men det er jo nok bare, fordi det er en lidt travl periode lige nu. Det går over igen…
👉 Og at vores tanker myldrer og kører i ring, og vi hele tiden tænker på noget med arbejdet, men det er jo også, fordi der lige nu er en særlig vigtig opgave. Det går over igen …
👉Og at vi er blevet mere irritable, har kortere lunte og generelt er i dårligere humør overfor børn, partner og familie. Men du har jo bare lige behov for lidt ro, så bliver det fint igen…
Vil en person, der har det sådan, have brug for et kursus om at komme ud af stress?
Ja, afgjort!
Ville personen købe det?
Under ingen omstændigheder.
Det er de simpelthen ikke parate til endnu, da de slet ikke har erkendt, at stress er problemet.
Derfor er det din opgave som stresscoach at have produkter, der kan gribe dem dér, hvor de er – også selvom du som ekspert på området godt ved, at det handler om stress.
Så du laver et forløb, der handler om søvnproblemer.
Og du laver et forløb, der handler om at få styr på tankerne.
Og et forløb, der handler om at få mere overskud og tid i hverdagen.
Ikke et ord om stress …
For den potentielle kunder ser sig slet ikke sig selv som stressramt. De ser kun de enkelte symptomer og er irriterede over dem.
… Og det gælder selvfølgelig i alle brancher, ikke kun hvis du arbejder med stress.
Tænk paratheds-trappen ind
Når du arbejder med at møde kunden, hvor han/hun er, så bruger jeg tit det billede, jeg kalder ”Paratheds-trappen”. Hvor højt oppe paratheds-trappen er din kunde?
Er de parat til at købe dit hovedprodukt nu og her … eller skal de hjælpes på vej op ad trappen via mindre produkter?
Paratheds-trappen kan være en god hjælp, både når du udvikler nye produkter, og når du står i en salgssituation. Tænk hele tiden ind, hvor kunden er på trappen og dermed, hvor tæt de er på erkendelsen af det egentlige problem.
Jo mere tabuiseret eller personligt et emne, du arbejder med, jo flere trin på parathedstrappen vil der typisk være behov for.
Hvis du gerne vil arbejde mere med Paratheds-trappen og bruge den til at danne et overblik over både dine nuværende produkter, de kommende og dit salg, så kontakt mig gerne. Så kan vi aftale, hvordan vi bedst griber det an for netop dig.