Hvad Gulddreng kan lære dig om content marketing

 

Kender du Gulddreng? Han storhitter i radioen med den ene ørehænger efter den anden. Samtidig kører han sin helt egen stil: Masser af guld og bling-bling, store pelse, solbriller og intet rigtigt navn. Kun Gulddreng.

 

Gulddreng er imidlertid ikke kun bling-bling og overflade. Han har også en historie. Hans rigtige navne er Malte, en ung fyr fra Vejle, der  faktisk har lavet ganske glimrende musik i adskillige år. Han er talentfuld, ser godt ud og har i virkeligheden alle chancer for at slå igennem.

 

Problemet er bare, at gennembruddet lader vente på sig. Hvorfor? Ja, det kan der være mange grunde til, men mit bud er, at der er rigtig mange andre, der også ser godt ud og laver god musik.

 

Men så fik Malte en idé, og pludselig var Gulddreng født. Den her mystiske fyr – med iørefaldende tekster, der næsten er for platte og for meget på én gang. Med pels, guld og alt det andet. Han dukkede pludselig op på de sociale medier med sange som “Model”, “Se mig nu” og ikke mindst “Er du ked af det”, hvor han sviner en lang række andre danske kendte. Sangene gik hurtigt viralt – hér var noget, alle kunne være med på – og pludselig var Gulddreng en stjerne.

 

Men hvad er det så Gulddreng kan, som Malte ikke kunne?

 

Han kan fortælle en historie, som folk kan huske. Det kan godt være, den går efter laveste fællesnævner – eller at det er en tyk parodi på hele stjernelivet – men folk husker ham med pelsen, guldet og de to ure. De husker teksterne – for de er nemmere at synge med på. Hans fremtræden som overklassedreng med tyk accent og en ”alt-for-meget-af-det-hele” attitude rammer lige ned i noget, vi synes er både tiltrækkende og frastødende på én gang.

 

Vores nysgerrighed er med andre ord vakt.

 

Når man arbejder med content marketing handler det netop om at fortælle en historie, som bliver husket. Det handler om at skille sig ud, og fortælle folk en historie om dig, som de husker.

 

Betyder det, at vi alle skal være som Gulddreng?

 

Nej da. Slet ikke. Enhver må finde sin egen stemme og sin egen vej. Men det betyder, at dét, at du er dygtig og charmerende ikke er nok til at slå igennem – heller ikke på dit felt.

 

Du bliver nødt til at markedsføre dig og give folk noget, de kan huske. Noget, der gør dig til noget særligt – og som samtidig er argumentet for, hvorfor de netop skal købe hos dig og ikke hos ham eller hende, der ligner dig og bor lige om hjørnet.

 

Hvad jeg ikke er stødt på af underlige skabeloner og generatorer og alt muligt andet sjask, der skal automatisere og lette produktionen af godt indhold, er ikke småting. Og ærlig talt så er det meste ubrugeligt. Eller rettere: Noget af det kan være fint i en snæver vending eller kan hjælpe dig i gang med de første par tekster, men du kommer aldrig til at skille dig ud fra mængden ved at automatisere dig selv. Så bliver du faktisk endnu mere ligesom alle andre. Du bliver nemlig til summen af den fællesmængde, som generatoren eller skabelonen er bygget op på.

 

Nej, istedet skal du på et tidskrævende arbejde. Du skal se på dig selv udefra. Hvad er det unikke ved dig? Hvilken historie kan du fortælle, som ingen andre kan fortælle – og som folk vil lægge mærke til?

 

Det er en øvelse, som er meget svær at lave, hvis du er alene om det. Derfor er det en rigtig god idé at sparre med én eller flere, som du har tillid til og som samtidig forstår hele tankegangen omkring content marketing.

 

Er der ikke lige nogen i dit netværk, som kunne være en oplagt mulighed at sparre med, så overvej at booke mig som din sparringspartner. En stor del af at kunne levere tekster, der sælger og engagerer, er nemlig at finde ind til kernen af lige netop dét, du kan og er – og som folk vil huske dig for. Derfor vil hele arbejdet med at finde frem til DIN Gulddreng være en del af dét, du får, når du benytter mig som tekstforfatter – eller booker mig til en personlig sparring.

 

Du kan se priserne her – og du kan som sagt se på Gulddreng, hvor meget det betyder med en god historie!