5 ting du skal vide om content marketing

Der er stor konkurrence på nettet og ikke mindst på Google om at være dem, som brugerne klikker ind hos og køber hos. Content marketing handler om at blive den, som brugeren vælger.

Content marketing er blevet en mere og mere vigtigt disciplin indenfor markedsføring, og det er egentlig ikke så overraskende endda. For jo mere vi mennesker benytter os af nettet, jo mere vigtig bliver den digitale markedsføring for virksomhederne – og content marketing er en hjørnesten i al digital markedsføring.

Derfor har vi hér samlet 5 ting, du skal vide om content marketing:

 

1. Sådan fungerer Content Marketing i praksis

Content Marketing går ud på at benytte indhold til at skabe en langvarig relation til dine kunder, kommende som eksisterende, og således positionere dig, brande dig og evt. sælge dine produkter/ydelser.

I princippet kan du smide hvilken som helst type indhold på nettet, krydse fingre for resultatet og kalde det content marketing. Men skal du arbejde rigtigt med det, så kræver det en strategisk tilgang til både det konkrete indhold og til content marketing som disciplin.

Læs evt. mere om, hvordan du arbejder med content marketing her.

 

2. Hvorfor content marketing er en langdistancesport

Netop fordi content marketing handler om at skabe en relation med kunderne, er det sjældent noget, der er gjort på et øjeblik. Bevares, du kan da selvfølgelig være heldig og skabe et one-hit-wonder, der bare sælger og sælger, men for langt de fleste er content marketing forbundet med en langsigtet strategi, der handler om at opbygge en opfattelse af virksomheden/brandet/personen som værende en troværdig ekspert på sit område.

Det betyder, at når du arbejder strategisk med Content Marketing skal du være forberedt på, at du ikke altid vil kunne aflæse resultaterne fra den ene måned til den anden – og nogle gange ikke engang fra det ene år til det andet.

Se evt. denne video fra Neil Patel om, hvor lang tid det tager at se resultaterne af en god content marketing strategi. 

 

3. Content marketing kræver en god plan

Uden en plan for din indsats risikerer du at bruge en masse tid på at skabe indhold, som ingen læser og som derfor er effektløs. Derfor skal du være bevidst om formålet med din content marketing indsats: Hvorfor gør du det og hvordan vil du skille dig ud?

Til dét formål arbejder man normalt med en content marketing plan. Alt efter din situation og dit behov kan en sådan plan selvfølgelig være mere eller mindre omfattende, men som minimum anbefaler jeg altid, at du har følgende med:

  1. Formålet med din content marketing indsats
  2. Hvem vil du gerne i kontakt med
  3. Hvilket indhold, skal der skabes for at nå dem
  4. Hvilke medier/platforme skal det distribueres på – og hvornår
  5. Hvordan måler du resultatet af indsatsen (f.eks øget salg, flere konvertering, flere likes etc)

Du kan evt. følge dette link og læse mere om, hvordan du laver en kort og let overskuelig content marketing plan.

 

4. Content marketing kræver selvindsigt og selverkendelse

Hvorfor er selvindsigt og selverkendelse med i denne liste? Fordi det netop er ved de to punkter, at alt for mange content strategier strander.

Det sker igen og igen at en virksomhed – stor som lille – tænker noget i stil med ”vi kan da sagtens selv sørge for at lægge noget på bloggen.” Tanken er også god nok, og enkelte steder virker det endda. Men de fleste steder gør det ikke.

For det første fordi at content creation tager tid. Så når ejeren af virksomheden, praktikanten eller medarbejderen i marketing skal klare indholdet sideløbende med alle de andre opgaver, så bliver indholdet ofte den store taber.

For det andet fordi at godt indhold kræver en indsigt i mange forskellige områder, f.eks kundetyper, kunderejse, social proof, salgsteknikker, online markedsføring, SEO etc, og det kan være svært for en medarbejder, der også skal nå mange andre opgaver, hele tiden at holde sig opdateret.

Derfor er det vigtigt, at du i tråd med at du udvikler din content strategi også er bevidst om din egen mulighed for at skabe indhold. Ikke din intention, men din reelle mulighed – og så tilpasser din strategi efter dette.

Du kan selvfølgelig også hyre et eksternt bureau, som f.eks os på Netinspire.dk til at skrive din tekster og/eller hjælpe med at udvikle strategien. Se mere om denne mulighed her.

 

5. Springer du over, hvor gærdet er lavest, snyder du mest dig selv

Hvis du for alvor vil gå ombord på content marketing skibet, så vær klar over, at det kræver en helhjertet og dedikeret indsats at få succes. Content marketing er ikke en disciplin, man lige klarer ved et par minutters indsats engang imellem, når der er hul mellem de andre opgaver.

Nej, en ordentlig indsats kræver tid. Går du ikke helhjertet til værks, vil du højst sandsynligt ikke få de store resultater ud af din indsats.

Men omvendt: Arbejder du målrettet og strategisk med din strategi, er der et meget stort potentiale for bedre branding, større kundefastholdelse, større kundetilstrømning samt bedre bundlinje.

Gå evt. mere i dybden med, hvordan du arbejder med content marketing her.

Held og lykke med arbejdet!

/Malene