Sådan arbejder du med content marketing
Content marketing er en ekstremt vigtig del af din digitale markedsføring. Men hvordan arbejder du målrettet med content marketing og hvad er i det hele taget kernen i en god content marketing strategi? Læs med her …
Hvad er content marketing?
Content marketing går ud på at skabe godt og strategisk indhold, som kan knytte dine (kommende) kunder tættere til dig, holde dine eksisterende kunder til ilden, samt brande dig som ekspert på dit område, og dermed øge dit salg.
Eller for at bruge den definition, som Robert Rose fra Content Marketing Institute har formuleret:
”Med traditionel markedsføring fortæller du verden, at du er en stjerne. Med content marketing viser du, at du er det.”
Content Marketing handler altså om at skabe noget godt indhold – det kan være blogs, SEO-tekster, video og meget andet – som kan understøtte eller skabe en fortælling om dig eller din virksomhed/brand, og dermed knytte dine potentielle kunder tættere til dig.
Eksempel på hvad content marketing kan
Lad os tage et konkret eksempel: Peter er på udkig efter en ny vaskemaskine. Han vil gerne have en vaskemaskine, der er billig, men den skal også helst være skånsom overfor miljøet. Så hvad gør Peter?
Han googler. I søgefeltet hos Google taster han dette ind ”Billig vaskemaskine miljømærke”.
Hvis du nu sælger vaskemaskiner og har tænkt strategisk ift dit indhold, så har du højst sandsynligt en artikel eller et blogindlæg liggende på din hjemmeside, der er SEO optimeret efter netop disse ord. Så den artikel dukker op, når Peter googler.
Inde i selve artiklen har du skrevet en masse om, hvordan man vælge vaskemaskiner, der både er billige og gode ved miljøet. Du har sat artiklen op efter alle kunstens regler, dvs. at der er masser af mellemrubrikker, korte afsnit mm. (Se evt mere om, hvordan du skriver en god tekst til nettet her).
Peter læser med og føler, at du giver kvalificerede svar på alle hans spørgsmål. Så han bliver tryg ved dig. Føler, at du ved, hvad du taler om, og at du er til at stole på. Derfor klikker han også videre til din shop, da du et sted i artiklen viser de vaskemaskiner frem, der alle er billige og har miljømærke – og han ender med at købe hos dig, fordi han føler sig godt behandlet og har fået den infomation, han ledte efter.
Content marketing er strategisk kommunikation
Ovenstående eksempel giver dig en idé om, hvad grundtanken med content marketing er. Det handler om at bruge indhold til at skabe en relation til din kunde, så kunden vælger at købe hos dig næste gang.
Men det handler ikke om bare at skrive derudad.
Content marketing er en form for strategisk kommunikation. Når du arbejder med content marketing er det derfor en stor fordel, at du er klar over, hvad du gerne vil opnå med din indsats.
- Er det mere trafik til din hjemmeside?
- Vil du gerne brande dig selv eller nogle af dine medarbejdere som eksperter?
- Vil du gerne skabe storytelling om dig, din virksomhed eller jeres produkter?
- Vil du gerne sælge mere i din webshop?
- Vil du bruge dit content til at blive bedre placeret hos Google?
- Vil du have flere tilmeldinger på dit nyhedsbrev (lead generation)?
- Etc.
Formålet kan være meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed (og også fra content til content), og det er vigtigt, at du gør dig klart, hvad der er formålet for dig. Ellers er det umuligt at lave en ordentlig strategi for dit indhold – og mindst lige så umuligt at finde ud af, om du er nået i mål.
Lav en content marketing plan
Når du har gjort dig dit formål bevidst, så skal der udvikles en content marketing plan. En content marketing plan kan stilles op på mange måder, men grundlæggende skal den indeholde dette:
- Formålet med din content marketing indsats
- Hvem vil du gerne i kontakt med
- Hvilket indhold, skal der skabes for at nå dem
- Hvilke medier/platforme skal det distribueres på – og hvornår
- Hvordan måler du resultatet af indsatsen (f.eks øget salg, flere konvertering, flere likes etc)
Hvem kan benytte sig af content marketing?
Content marketing er for alle! Det er ligegyldigt, om du er en lille enkeltmandsvirksomhed eller om du er en stor koncern.
Det er klart, at indsatsen, der lægges og det felt, man konkurrerer i, kan være meget forskelligt, men grundidéen er den samme: Du benytter dig af indhold til at skabe relation med dine kunder.
Content marketing for små virksomheder
For den lille virksomhed handler det måske slet og ret om at få en blog på hjemmesiden, hvor dine kunder kan lære dig bedre at kende. Disse blogindlæg kan du så bruge til at dele på facebook, Linkedin, mm – og måske endda skyde lidt annoncekroner efter nogen af dem.
Det er en start og det er nemt at få taget hul på. Udfordringen ligger i at være konsistent i at få lagt noget på bloggen, og selvom man i starten tit føler, at man har masser på hjerte, kan man hurtigt løbe tør få ideer. Klikker du her, kan du få nogle tips til at skrive din egen blog.
Content marketing for store virksomheder
For den store virksomhed er det ofte bedre at starte med en strategisk vinkel, så du får hele fundamentet for din content creation på plads. Du kan bruge ovennævne content plan som et udgangspunkt, men planen skal selvfølgelig være meget mere detaljeret; især hvis du opererer i et stort hav med mange konkurrenter.
Grunden til, at det er vigtigt at få fundamentet på plads er, at du i denne situation vil få brug for rigtig meget content for at sikre dig en plads i forbrugernes bevidsthed, og derfor kan for mange fejlskud hurtigt blive dyre. Hellere ramme rigtigt fra start – og det hjælper en god content marketing strategi dig med at sikre.
Kom videre med content marketing
Så hvad gør du så nu, hvis du gerne vil i gang med content marketing?
- Start med at gøre dig formålet med din indsats klar. Hvad vil du opnå og hvorfor?
- Lav en plan, hvor du inkluderer formål, ønsket indhold, brugbare distributionsplatforme samt en tidsramme for indsatsen. Planen kan være mere eller mindre detaljeret, alt efter behov. Husk succeskriterier – altså hvordan kan du måle, om din plan lykkes.
- Lav en publiceringsplan for dit indhold og sørg for at få det skrevet
- Få lagt dit indhold på nettet og distribueret iflg. planen.
- Så er du i gang med content marketing
Held og lykke med arbejdet!