Jager du dine kunder væk lige nu?

– uden at du måske er klar over det?

stressed woman
”Jeg har ikke nogen specifik målgruppe, for alle kan jo have gavn af det, jeg laver”.

Det er en tanke, som jeg hører igen og igen, når jeg rådgiver iværksættere og mindre virksomheder om deres online indsats.

Har du også hørt den?

Eller måske sagt den?

Tanken kan sagtens bære en sandhed i sig. Måske laver du rent faktisk noget, som alle kan have gavn af at købe.

Det er bare ikke alle, der kommer til det.

… Og det er derfor, at det er en tanke, der kan ødelægge din forretning.

Lad mig forklare hvorfor …

Kun omkring 20% af en købsbeslutning bliver taget med den logiske del af vores hjerne. Resten sker gennem følelserne, kemien, mavefornemmelsen og om vi synes, at produktet ”taler til os” og ”sender de rette signaler”.

Det betyder, at du ikke kan regne med, at folk vil købe dét, du sælger, alene fordi de vil have gavn af det.

Der er mere, der spiller ind.

For nogen kunder vil det være en fordel – ja, måske ligefrem selve købstriggeren – at et produkt er grundigt testet og gennemprøvet, og allerede er købt af 100.000 glade kunder. Andre vil løbe skrigende væk ved sådan et budskab, for dét, der taler til dem, er at et produkt er det sidste nye og at de får en identitet som first mover, når de køber det.

… Og det er ikke bare noget flyvsk og uhåndgribeligt, jeg lige sidder og slynger ud.

Jeg har også mærket det på egen krop.

Hvis du har været en tur forbi min hjemmeside, så vil du se, at man på flere af mine billeder kan se, at jeg har en pænt stor tatovering på armen.

Det har helt konkret jaget 2 kunder væk fra mig.

Det ved jeg, for det har de efterfølgende fortalt mig.

(… Og så er der jo så alle dem, der ikke har fortalt det, men som bare har skyndt sig et andet sted hen.)

Den ene af kunderne ledte endda helt konkret efter en tekstforfatter.

Dem findes der mange af, men det er ikke mange med et bagkatalog og en erfaring som mig. Jeg har skrevet professionelt, siden jeg var 15 år, og for stort set alle større magasiner og aviser herhjemme, samt har tidligere haft firma, hvor jeg især gjorde mig i pressemeddelelser og salgstekster. Jeg har med andre ord en enorm erfaring med at skrive om snart sagt alle emner og til alle målgrupper.

Så evnerne som tekstforfatter kan ikke angribes.

Det var heller ikke det, der gjorde, at hun valgte mig fra, fortalte hun.

Det var ene og alene tatoveringerne, fordi hun følte, at ”sådan en havde hun ikke lyst til at arbejde sammen med”.

Siden har vi mødtes i andre sammenhænge og er blevet rigtig fine venner, og der er også derfor, hun har fortalt mig det her.

… Og jeg har jo så kunnet fortælle, at det var med fuldt overlæg, at jeg viste tatoveringen frem. Jeg ønskede nemlig at adskille mig fra de andre på markedet, og der var tatoveringerne en nem måde at gøre det på. De tiltrak den type kunder, som opfattede tatoveringerne som et tegn på et frisk pust i en branche, som måske ellers er lidt kendetegnet af enten pæne skrivedamer eller store bureauer med unge mænd i lyseblå skjorter.

Så for at gøre en lang historie kort …

(selvom jeg godt ved, det er for sent nu 😉)

… det strengt taget lige meget, hvor dygtig du er – eller hvor fedt og uundværligt dit produkt er – du kommer ikke til at sælge til alle.

Punktum.

Derfor er tanken ”Jeg har ikke nogen specifik målgruppe, for alle kan jo have gavn af det, jeg laver” ren gift for din forretning.

For hvis du tænker sådan, vil du prøve at please alle – og så ender det med, at du ikke rigtigt pleaser nogen.

Så bliver du ligegyldig, for folk kan ikke mærke, hvem DU er og hvad DU bringer til bordet.

Derfor er det død og pine vigtigt, at du bliver bevidst om din målgruppe.

Er du helt ny, skal du se på, hvilken målgruppe, DU ØNSKER at tiltrække.

Har du været i gang længe, skal du se på, hvilken målgruppe DU HAR (og om det er den rigtige for dig).

… Og så skal du i gang med at lære den at kende.

GRUNDIGT at kende.

  • Hvad tænder de på – og hvad jager dem væk?
  • Hvad giver dem lyst til at købe – og hvad gør det modsatte?
  • Hvordan skal du henvende dig for at fange deres interesse – og hvad slukker helt for den?

Så gør dig selv en stor, stor tjeneste og brug tid på at lære din kunde at kende. Se på dem, du allerede har og tænk over, hvem du gerne vil have flere af. – Og målret så alt dit materiale til netop dem!

Held og lykke med arbejdet,

Malene

PS: Er du nysgerrig på det med dine kunder? Det vil jeg virkelig anbefale dig at være – og hvis du er nysgerrig, vil jeg også anbefale dig at kigge nærmere på Kundetyperne, som er forskningsbaseret viden om, hvordan du markedsfører dig til forskellige kundetyper. Du kan se mere om dem ved at klikke her.

Du skal her vide, at det er et såkaldt affiliate-link, hvilket betyder, at hvis du på et tidspunkt gerne vil købe noget fra kundetyperne, så får jeg en lille procentdel af det. Men det er nu ikke derfor, jeg anbefaler dem. Jeg bruger selv deres system og jeg ved, at det virker. Derfor min anbefaling 🙂

psykologiske triggere

Bliv ENDNU skarpere, når du skriver tekster!

Hent e-bogen: “11 heftige psykologiske triggere – der virker! her.
Du tilmelder dig samtidig mit nyhedsbrev, hvor du løbende får tips, trick og nyd viden om at skabe interesse og salg på nettet.

Om Malene Fich Weischer

Jeg har arbejdet med online tekster, websites og online markedsføring siden omkring 2000.

Derudover har jeg leveret indhold til bl.a. Berlingske, Femina, BT, TV2.dk, været redaktør for flere af landets største magasiner og senest været Digital chef hos Aller Medier.

I dag har jeg Netinspire.dk. Jeg er underviser på Holbæk Kommunes iværksætterforløb, hjælper på Maj Wismanns Online Markedsførings Mentorforløb, samt er rådgiver i Holbæk Erhvervsforums rådgivningscafé.

Mere til dig: