Hvad er forskellen på en blog og et nyhedsbrev?

Hvad er forskellen på en blog og et nyhedsbrev?

Det er et spørgsmål, jeg ofte hører, når jeg er ude og undervise i content marketing og i at skrive til nettet. – Og jeg kan godt forstå forvirringen, for ofte kan der være overlap mellem de to.

Der er imidlertid en helt grundlæggende forskel på en blog og et nyhedsbreve, og den er vigtig at være bevidst om, hvis du vil kommunikere klart og direkte til dine læsere. Så det er den, jeg har fokus på i dag:

Jeg plejer at sammenligne det med en butik, der ligger på en hovedgade:

Når den butik sætter et skilt ud på gaden, så vil alle mulige mennesker, der kommer forbi på gaden, se det skilt: Unge og gamle, rige og fattige, mænd og kvinder, folk der er interesserede i det, som butikken sælger – og folk, der slet ikke er det.

Derfor bliver skiltet nødt til at henvende sig bredt og have et budskab, som alle kan forstå. ”Billige cowboybukser”, kunne være et bud. Budskabet på skiltet er formet til at fange interessen hos så mange, som muligt, og slår derfor på noget, som er nemt at forstå for alle, der kommer forbi.

Af alle de mennesker, der ser gadeskiltet, vil nogen af dem blive fanget af skiltets budskab og fortsætte ind i butikken, men langt de fleste vil gå videre.

Er gadeskilt kan du sammenligne med en blog.

Et blogindlæg ligger typisk på din hjemmeside, hvor alle kan komme forbi og læse med. Nogle af dem er sikkert din familie og venner. Andre læser med for at få nogle gode råd gratis. Andre er bare lidt nysgerrige eller er måske tilfældigt kommet forbi din blog, da de sad og ledte efter noget helt andet. Alle mulige forskellige mennesker kommer forbi dit blogindlæg – ligesom alle mulige mennesker kommer forbi et gadeskilt.

***

Vores butik fra før har imidlertid også et andet skilt. Det hænger på væggen indenfor i butikken. Det bliver altså kun set af folk, der allerede har vist en vis interesse for det, butikken sælger, og dermed et gået ind i selve butikken. Måske er de endda blevet fanget ind af butikkens gadeskilt?

De har altså allerede taget en beslutning om, at det som butikken tilbyder, nok er interessant for dem. De er dermed ét skrift tættere på at blive købere. Derfor kan skiltningen inde i butikken være mere specifik, målrettet og opfordrende. Her står der ikke længere bare ”Billige Cowboybukser”, men snarere ”Køb i dag og spar 20% på alle Levi’s jeans”.

Skiltet inde i butikken kan du sammenligne med et nyhedsbrev.

Når du sender et nyhedsbrev ud, så vil modtagerne være nogen, der allerede har udvist en vis interesse for dig og det, du laver. De har jo tilmeldt sig dit nyhedsbrev, så de har et vist kendskab til dig og din produkter. Derfor kan du først og fremmest tale mere indforstået til dem, men du kan også gå ud fra, at de er ét skridt nærmere en købsbeslutning.

Det er ikke ensbetydende med, at alle køber efter det første nyhedsbrev – slet ikke – men i hele din kommunikation i nyhedsbrevet skal du arbejde henimod, at de rent faktisk tager beslutningen og køber noget. I nyhedsbrevet handler det altså ikke på samme måde om at tale i brede budskaber, der skal ramme så bredt som muligt, men snarere om at blive mere specifik og henvende dig direkte til den målgruppe, der har vist en interesse i det, du laver.

Sagt med andre – og meget færre – ord, er din blog altså noget, der skal henvende sig til et bredt publikum, mens dit nyhedsbrev kan henvende sig til et smallere publikum, der allerede har vist en interesse for dét, du laver.

Giver det mening?

Ellers er du velkommen til at tilmelde dig mit nyhedsbrev – content marketing pro listen – hvor du løbende får nye værktøjer og tilgange til at arbejde med online markedsføring. Klik her for at tilmelde dig med det samme.

Vi høres ved,