Funnels og salgstragter

Sådan arbejder du med funnels (salgstragter)

Det bliver mere og mere populært at arbejde bevidst med funnels, når man arbejder med at sælge produkter online. – Og måske kunne det også være noget for dig?

I det følgende fortæller jeg dig om, hvad funnels er, og hvordan du kan komme i gang med at arbejde med dem.

Hvad er Funnels?

Det danske ord for ”Funnel” er “tragt”, og i denne sammenhæng ”Salgstragt”. At skabe en funnel går kort forklaret ud på, at du på din hjemmeside sætter et flow op, som ”trækker” kunderne ind til de mest relevante produkter og dermed – forhåbentligt – til et salg.

Tanken bag arbejdet med funnels er, at ved at præsentere de ting/ydelser, der er mest relevante for kunden, så vil salgsraten blive større.

Men lad mig illustrere med et eksempel…

Du har en hjemmeside og på den sælger du stresscoaching og meditationer.

Her kan du sagtens lave en popup-boks, der henvender sig til alle de besøgende på hjemmesiden og sender dem ind på et nyhedsbrev, der både dækker emnet Stresscoaching og emnet Meditationer.

Men tænker du i funnels, vil du gøre det anderledes.

Så vil du på alle de sider, der handler om Stresscoaching have en popup-boks, der sender folk ind på et nyhedsbrev, hvor det KUN handler om stress, og hvor du primært tilbyder og fortæller om de ydelser, du har, som handler om stress.

Og på alle de sider, der handler om Meditationer, vil du lave en popup boks, der sender folk ind på et nyhedsbrev, som KUN handler om meditationer, og som kun sælger meditations-produkter.

Det er den helt enkle måde at arbejde med funnels.

Funnels for viderekomne

Ovenfor beskrev jeg den mest enkle måde at arbejde med funnels på: Du laver simpelthen særskilte nyhedsbreve/lister alt efter, hvilket af dine produkter, de besøgende på hjemmesiden har vist interesse i.

Men skal man for alvor arbejde med funnels, så deler man det endnu mere op.

Et par eksempler for udvidede funnels er:

Efter hvor de er på købsrejsen

Du kan dele dit indhold på hjemmesiden op i tekster, der primært henvender sig til folk, der er i research-fasen. Det er altså mennesker, der stadig er langt fra at købe dit produkt, men som er ved at danne sig et indtryk af markedet. For dem vil salgskampagner ikke være særligt relevante, men derimod vil det være en god idé at sætte ind med tekst, der fortæller mere om, hvem du er, så de kan få en fornemmelse af, om du har det, der skal til for at hjælpe dem. Alle dem, der besøger den type indhold, ryger ind på ét nyhedsbrev.

Og så kan du dele andet indhold ind efter, at de er klar til at købe. Hvis folk f.eks. har googlet ”Priser på stresscoaching” og er kommet ind på din side, så er de nok rimelig klar til at købe. Så de skal de hen på et nyhedsbrev, hvor du har langt mere salgsrettede budskaber.

Efter adfærd

Du kan også dykke mere ned og følge den adfærd, som de udviser, og så sende dem nyhedsbrev efter den. Her begynder det at blive noget, hvor man for alvor skal holde tungen lige i munden. Så kan du f.eks. sørge for, at alle der har købt et bestemt produkt hos dig (og har tilmeldt sig nyhedsbrevet), får en bestemt serie nyhedsbreve. Eller at alle dem, der IKKE har købet et bestemt produkt, får en anden række med breve eller tilbud. Mulighederne er nærmest uendelige.

Ved at arbejde med funnels kan man virkelig bore sig ned i købsadfærden og lave salgstragte, der rammer utrolig præcis. Det er der flere af de helt store virksomheder, der arbejder med.

For de fleste vil funnelarbejdet dog nok mest bestå i at segmentere ift. nyhedsbrevs lister, sådan som jeg nævnte i det allerførste eksempel, men det kan også hurtigt vise sig at give gode resultater. Så overvej, om det også kunne være en mulighed for dig.

God fornøjelse med funnel-arbejdet,

/Malene

PS: Overvejer du at komme i gang med at sælge mere online, så tjek mit kursus i at lave online kurser her

psykologiske triggere

Bliv ENDNU skarpere, når du skriver tekster!

Hent e-bogen: “11 heftige psykologiske triggere – der virker! her.
Du tilmelder dig samtidig mit nyhedsbrev, hvor du løbende får tips, tricks og ny viden om at skabe interesse og salg på nettet.

profil

OM MALENE FICH WEISCHER

Jeg har arbejdet med online tekster, websites og online markedsføring siden omkring 2000.

Derudover har jeg leveret indhold til bl.a. Berlingske, Femina, BT, TV2.dk, været redaktør for flere af landets største magasiner, samt Digital chef hos Aller Medier.

I dag har jeg Netinspire.dk – Online markedsføring, der er til at forstå! Jeg er underviser på Holbæk Kommunes iværksætterforløb, hjælper på Maj Wismanns Online Markedsførings Mentorforløb, samt er rådgiver i Holbæk Erhvervsforums rådgivningscafé

vejviser
vejviser