”Arj, hvorfor har de lige valgt at bruge ham/hende som ekspert?!”

Kender du den tanke?

Den rammer rigtig mange af os, der lever af at rådgive andre – og måske bliver den ind imellem fulgt op af en tanke om, at du da sådan set ved meget mere om emnet end ham/hende, som nu bliver adspurgt som eksperten i magasinet/fjernsynet eller radioen.

Indrømmet! Jeg har selv siddet med den tanke i ny og næ – men jeg har også selv i mange år siddet og være den, der udvalgte hvilke eksperter, der blev brugt i de medier, jeg igennem årene har været redaktør for. Så jeg ved, hvad der skal til for at blive den ekspert, som medierne foretrækker. Jeg ved også, at det til tider kan være et langt og sejt træk, og at det kræver en meget helhjertet indsats, som det ikke er alle, der har enten tiden eller personligheden til at levere. Så man skal selvfølgelig gøre sig selv klart, om det er et game, man gerne vil være en del af. Men det kan lade sig gøre.

Opskriften får du her:

1. Vær synlig

Sørg for, at du er meget synlig og gerne på flere platforme: Din egen hjemmeside i form af blogs, i nyhedsbreve og på de sociale medier. Deltag i debatter, kommenter på artikler og kom med dit eget syn på aktuelle ting indenfor dit område. Gør det tit og gør det konsekvent. Tænk også over, at mange journalister og forlagsfolk er på Twitter, så det kan tit give god mening også at vise hvad du kan på dét medie.

2. Vær aktuel

Sørg for at være aktuel. Send f.eks pressemeddelelser ud et par gange om året og sørg for, at det altid er et aktuelt emne, som alle kan være med på. Det kunne f.eks være vinterdepression, sommerferie, jul, nytår eller noget helt femte. Find din vinkel på aktualiteten og gør opmærksom på det. Medierne er altid på jagt efter nye vinkler på de sædvanlige emner, og hvis du kan levere den vinkel, er du meget tættere på at blive brugt som ekspert. Når du skriver pressemeddelelse, så husk et par gode citater og gerne en nem to-do-liste i stil med “3 gode råd til…”. Den slags er nemt at tage ud og bruge i en artikel.

3. Vær kortfattet

Husk, at der ofte er meget begrænset plads/tid at gøre godt med i medierne, så vær kortfattet. Som ekspert på dit område har du sikkert tusindvis af forbehold og indskudte sætninger, du gerne vil have med, men det kan læseren ikke bruge til noget. Tænk i one-liners og skarpe pointer. Du kan sagtens få et sagligt budskab igennem uden at drukne det i kildeangivelser og forbehold.

4. Fremstå professionel
Hvad tror du vil være det første, journalisten gør, når de overvejer at bruge dig til en historie? De går lige ind på din hjemmeside for at se, om du fremstår professionel og om du giver et troværdigt indtryk. Sørg derfor altid for at have en god og professionel hjemmeside med masser af godt og aktuelt indhold. (Og skal jeg hjælpe dig med at lave hjemmesiden, så læs mere her :-))

5. Vis forståelse

Vær bevidst om, at journalisten sikkert også har alt, alt for travlt, så han/hun har på ingen måde tid til at skulle følge op på en masse ting, køre igennem 3-4 korrekturgange, lave en masse rettelser og ringe efter nye billeder, fordi du har glemt at sende nogle med (i høj opløsning!). Acceptér, at det er den bane du spiller på, når du vil i medierne. Hvis der går for meget flueknepperi eller besvær i den, ringer de aldrig til dig igen. Husk også, at journalisten er ligeglad med, at du har et online kursus til salg. De er interesserede i at give deres læsere gode råd og ikke i at agere reklamesøjle. Acceptér derfor, at det ikke er altid, du får lov at nævne de ting, du har til salg –  men tænk så over, at omtalen alene også kan være med til at opbygge din forretning og dit omdømme.


6. Del, del, del

Når så du er blevet brugt som ekspert og der er blevet skrevet en artikel om dig eller du har været i medierne på anden vis, så husk endelig at dele det. Både på din hjemmeside, i dit nyhedsbrev og på de sociale medier. Tag mediet, du er med i, og link ind til artiklen,/indslaget. På den måde får du både vist overfor dine følgere, at medierne anser dig som ekspert, du får vist din artikel/indslag til flere (især hvis nogen deler den) og endelig får du skabt lidt ekstra læsere til det medie, du er i, hvilket de helt sikkert også vil være glade for.

 

Følger du disse råd har du lagt godt fra land til at blive en af de eksperter, man tit møder i medierne. Men fortvivl ikke, hvis ikke telefonen ikke ringer lige med det samme. Som med alt andet kan det tage lang tid at brage igennem og blive lagt mærke til.

Det er derfor content marketing er så vigtig og derfor, at godt indhold er en af de vigtigste succes faktorer for din forretning. Det er simpelthen med til kontinuerligt at huske folk på, at du eksisterer, give dem et indtryk af hvem du er, samt vise hvad du kan og hvorfor de skal væge dig som ekspert.

Held og lykke med det!

 

 

 

PS: På mit Online Tekstforfatter forløb lærer jeg dig, hvordan du arbejder med content marketing og sammen skaber vi en masse godt indhold til din hjemmeside. Læs mere om forløbet her: https://netinspire.dk/skrivekursus/