3 tips til en tekst, der sælger

3 tips til en tekst, der sælger

Sidder du også og ærgrer dig over, hvorfor filan folk ikke køber det fantastiske kursus, du har lavet?

Eller booker en tid hos dig?

Eller køber dine online produkter?

Well, det kan selvfølgelig være, at det er fordi det, du sælger, simpelthen ikke rammer rigtigt. Men det kan også være fordi, du ikke får det præsenteret på den rigtige måde. Der er nemlig en række ting, som det er vigtigt du er opmærksom på, hvis du gerne vil skrive så det sælger.

Du får de 3 vigtigste her:

1. Du skal vække en følelse

Det kan godt være, at vi selv syes, vi er enormt rationelle og fornuftige, når vi køber ting, men virkeligheden er, at mange af vores købsbeslutninger er styret af følelser. Selvfølgelig kigger vi også på pris og tilgængelighed, men når vi køber, køber vi også ind på en drøm.

Hvis du som kunde står og skal vælge imellem f.eks. 2 dygtige coaches, der tilbyder det samme, så vil du derfor være langt mere tilbøjelig til at vælge den, der sætter ord på den drøm (eller frygt), du har.

Så det skal du tænke over, når du skriver. Hvad er det, som din kunder enten flygter fra eller drømmer om – og sæt så konkrete ord på, hvordan du kan hjælpe dem med netop det. På den måde appellerer du til både den rationelle side og til følelserne.

 

2. Du skal skabe tryghed

Når vi køber ind i en butik, er der masser ting, der kan gøre os trygge i vores køb: Vi kan se varerne, mærke dem, spørge en ekspedient, se at der også er andre kunder i butikken osv. Men den tryghed har vi ikke, når vi køber på nettet, og derfor skal du sørge for at skabe den, når du skriver salgstekster.

Sørg f.eks. for at beskrive din vare så godt, du kan. Hvis andre allerede har købt den og er glade for den, så få deres anmeldelser med. Sørg for at folk kan stille spørgsmål til dig, hvis de er i tvivl. Opstil garantier eller henvis til købeloven. Fortæl, hvordan køb og levering vil foregå. Vi køber ikke, hvis ikke vi føler os trygge ved købet.

 

3. Du skal få folk til at beslutte sig.

Hvis du har en egentlig webshop, så vil du sikkert også have oplevet, at mange kunder lægger varer i kurven – og så alligevel forlader shoppen uden at købe noget.

Det er der en grund til. Lige før selve købs-handlingen foregår, vil der altid opstå en sidste tvivl: Har jeg nu råd?, vil den nu også klæde mig?, mangler jeg den virkelig?, vil den reelt hjælpe mig? osv. Og rigtig tit vinder denne tvivl, og så forlader man den fyldte indkøbskurv.

Sørg derfor for, at der til sidst i din tekst bliver tænkt disse tvivl ind, så du svarer på de tvivlsspørgsmål, folk kan have lige på falderebet. Det kan gøre en kæmpe forskel.

 

 

Hvis du tænker disse ting ind i dine tekster, så er du allerede tættere på at skabe et salg. Men husk også at bruge det på ordentlig vis. Man kan sagtens manipulere folk til et køb, men så vil de ærgre sig og aldrig komme tilbage til det, og det vil jeg på ingen måde anbefale.

Byg dine tekster op, så de henvender sig til de kunder, der rent faktisk vil få en god hjælp fra dit produkt og præsentér så dit produkt på bedste vis og gerne på en måde, hvor du tænker de 3 ovenstående tips ind. Men lad være med at snyde nogen. Det er glade kunder, vi går efter – glade kunder, der hjertens gerne vil anbefale dig videre til deres venner, fordi de har været så glade for det, de har købt hos dig!

God fornøjelse med skriveriet,

/M.

 

 

 

PS: På mit Online Tekstforfatter forløb lærer du alle disse tricks og mange flere. Du lærer også, hvordan du omsætter teorien til praksis og rent faktisk får skrevet de tekster, der er så vigtige for, at din forretning får succes. Læs mere om skrivekurset her: https://netinspire.dk/skrivekursus/