Derfor har du svært ved at sælge på facebook
Du poster og du booster efter alle kunstens regler og alligevel sker der ikke en skid på facebook.
Nada.
Rien de tout.
Ingenting.
Lyder det bekendt? Så lad mig fortælle dig hvorfor…
Facebook er simpelthen ikke et særligt godt salgsmedie.
Jeg ved godt, at du sikkert enten har hørt om nogen eller direkte kender nogen, der har solgt en masse på facebook. Dem kender jeg også. Men jeg kender mange, mange flere, der aldrig har solgt noget.
Problemet er, at vi i bund og grund går på facebook for at hygge os og slappe lidt af.
Der er jo aldrig nogensinde nogen, der har besluttet sig for at købe en vaskemaskine og så er gået direkte på facebook for at vente på, at der måske engang dukker en vaskemaskine op i feedet.
Aldrig.
Nej, har du besluttet dig for at købe noget, så går du enten ned i en butik eller du går ind på Google.
Vi er altså ikke i købs-mode, når vi er inde på facebook, og selv hvis vi alligevel skulle blive fristet, så har vi sikkert ikke vores dankort ved siden af os, fordi vi enten 1) sidder i et venteværelse og småkeder os, 2) sidder i sofaen og småkeder os eller 3) sidder på toilettet og småkeder os eller 4) sidder et andet sted og småkeder os uden at have pungen i nærheden.
Det er problem nummer ét med at sælge på facebook.
(Der er også andre problemer, men dem kan vi tage på et andet tidspunkt.)
Men hvad kan facebook så bruges til?
Jamen, facebook er fænomenal til at opbygge en potentiel kundegruppe. Facebook er god til at vække interesse for det, du laver.
For det kan godt være, at folk ikke gide at købe noget, men de gider godt lytte med på et gratis webinar eller læse med i en gratis ebog, hvis den handler om noget, de synes er spændende og hvis det ikke kræver for meget at tilmelde sig. – Og får du dem så til at lægge en mailadresse til dig, så du senere kan sende dem et nyhedsbrev, så er du ved at være rigtig meget tættere på et salg, for nyhedsbreve konverterer stadig exceptionelt godt, hvis de bliver skrevet rigtigt (det kan du få et par tips til, hvordan du gør her)
Så facebook er ikke god til nu og her salg.
Men supergod til at sælge på den lange bane.
Det er der alt for mange, der glemmer, når de sidder med facebook og det trækker i tommelfingeren for at trykke på den indbydende Boost knap. Det er så let, og det er jo bare et par hundrede kroner eller noget.
Ja, men det er et par hundrede kroner spildt, hvis ikke du tænker dig om.
Vær i stedet bevidst om, hvad facebook kan gøre for dig: Det kan opbygge dit publikum, skrabe adresser sammen til dit nyhedsbrev og opbygge en relation til dine (kommende) kunder, hvis du vel at mærke giver dem noget, om de vil synes er nemt og sjovt at tilmelde sig/klikke videre hen til.
Lav dit næste indlæg (og din facebook strategi), så det tager højde for det – så er jeg sikker på, du vil få meget bedre resultater.