Får du nok ud af din SEO?

Forventer du for meget af din SEO?

Mon ikke også du har hørt det?

At SEO – altså søgemaskineoptimering – er noget af det vigtigste, du overhovedet kan gøre for din hjemmeside, din forretning og dit salg.

For dine kunder googler, når de har brug for noget.

Og skal de finde frem til dig, skal du komme frem i søgeresultaterne, når de googler.

Det er det, som søgemaskineoptimering i bund og grund handler om: At blive vist for de rigtige på Google.

Derfor vil jeg også gerne slå en stor fed streg under, at netop søgemaskineoptimering er et super vigtigt element i din online markedsføring.

Men.

Det betyder altså ikke, at en SEO-tekst i sig selv kan redde hele verden (eller din forretning).

Det er effektivt.

Men ikke SÅ effektivt.

Desværre er det, som om at mange har fået den opfattelse, at hvis bare du har skrevet et par SEO-tekster, så kommer kunderne helt af sig selv, og det er desværre ikke helt tilfældet.

Derfor vil jeg gerne gøre lidt ud af at fortælle, hvad du egentlig kan forvente dig af en søgemaskineoptimeret hjemmeside.

Det er vigtig viden.

Både for dig, der selv sidder og arbejder med SEO og for dig, der sidder i en virksomhed og får et bureau til at lave din SEO – og måske er i tvivl, om du får nok igen.

Hvad er SEO overhovedet?

For lige at være sikker på, at vi alle sammen forstår søgemaskineoptimering på samme måde, så vil jeg lige starte med det:

Og hvis du allerede nu undrer dig over, at jeg hopper lidt rundt mellem ordene SEO og søgemaskineoptimering, så er det, fordi SEO er en forkortelse af det engelske Search Engine Optimization; altså søgemaskineoptimering. Så jeg vælger at bruge det, der passer bedst ind – men de betyder altså det samme 😊

Søgemaskineoptimering kan som regel deles op i 3 ben:

  • Teknisk SEO
  • Link Building
  • On page SEO.

Teknisk SEO handler om alle de ting, du kan lave inde i maskinrummet for at gøre din hjemmeside mere attraktiv for Google. Det kan f.eks. handle om menu struktur, hastighed og mere af den slags.

Link Building handler om at få andre til at linke ind til sin side. Det har ikke mindst fået stor betydning nu, hvor Google i høj grad ser på din autoritet – altså på, om din side er en ordentlig side med høj kvalitet. Jo flere (gode!) hjemmesider, der linker ind til dig, jo bedre virker din egen side i Google øjne.

On Page SEO handler om at skrive en tekst på sådan en måde, at den meget præcist fortæller Google, hvad den handler om og dertil lever op til Google forskellige kvalitetskrav. Du kan læse mere om, hvordan du skriver en god SEO-tekst her.

Hvis du får et bureau til at arbejde med søgemaskineoptimering for dig, så vil de typisk arbejde med alle 3 ben.

Hvis du selv sidder og arbejder med det, vil det typisk være On-page delen – og til en vis grad link buildingen – du bruger mest tid på, og det kan du også nå rigtig langt med.

Men lige meget hvad, du arbejder med, så handler det om at gøre din side så attraktive for Google at vise frem som muligt.

Man prøver altså at designe sin side, så den passer til de kriterier (algoritmer) som Google arbejder med, når de vælger, hvilke sider der skal vises frem i søgeresultaterne.

Hvor hurtigt kommer du nr 1 på Google?

Som sagt handler søgemaskineoptimering om at gøre din side attraktiv for Google.

Men du er desværre ikke den eneste, der arbejder med det.

Det betyder, at selvom du har lavet en SEO-tekst, som fungerer efter alle kunstens regler, så er det langt fra sikkert, at den stryger direkte til tops hos Google.

Der kommer helt an på, hvor mange andre, der også prøver at ligge nummer et på netop det ord.

Det betyder, at hvis du laver en SEO-tekst, der retter sig mod et ord, som der ikke er ret stor konkurrence på, så kan det gå ret hurtigt med at komme til tops.

Men hvis du laver en SEO-tekst på et ord med stor konkurrence, kan det tage lang tid + der kan være behov for løbende at justere og gøre bedre for at nå i mål.

Det kan sagtes tage et år eller mere på de helt store ord, men det er klart, at jo flere SEO-ben, man arbejder med, jo mere kan man speed processen op.

..Og så er der jo altså kun plads til én nummer 1 på Google, så det kan også være, man må ende med at acceptere en plads lidt længere nede. Men det ér jo sjovest at være på side 1 😊

Hvor hurtigt kommer kunderne så?

Næste spørgsmål er jo så, hvor hurtigt kunderne så kommer. – og der er desværre ikke noget entydigt svar, for det kommer meget an på, hvad du sælger.

Men disse ting kan hjælpe det hele lidt på vej:

  • Sørg for at skrive en god meta description. Den betyder ikke noget ift SEO, men det er tit den, der gør udslaget for, at man vælger at klikke ind på DIN tekst ude i søgeresultaterne.
  • Sørg for kun at bruge krudt på ord, som der rent faktisk er nogen, der søger på. Det er jo let nok at blive nr 1 på google på et ord, som ingen søger på.
  • Sørg for at den side, de kommer ind på, er flot, godt sat op, informativ og nem at finde rundt i (og komme videre fra)

Opsummering:

Søgemaskineoptimering er altså ikke en indsats, hvor du kan lave en beregning, der siger 1 tekst = 100 kunder.

Der er mange faktorer, der spiller ind, og dertil er SEO en langdistancesport, hvor der kan gå mange måneder, før du ser et resultat. Især hvis du har en helt nye hjemmeside.

Men jo bedre, du kan tracke din side og følge med hos f.eks Google Analytics eller Tiny Ranker, jo bedre kan du følge med i de resultater, du får – og på baggrund af dette vurdere, om det er indsatsen værd for netop din forretning.

Sørg derfor for at enten du eller dit bureau hele tiden er aktive og følger op på dine Google-placeringer, så I løbende kan justere på indsatsen, hvis en side viser sig ikke rigtigt at flytte sig. For så skal der måske lidt ekstra opmærksomhed til.

Held og lykke med arbejdet.
Malene

PS: Hvis du gerne vil have et bedre overblik og en bedre forståelse af alle de aktiviteter, der hører ind under online markedsføring (bl.a. SEO), så tjek lige mit helt nye kursus ud.

”Online Overblikket”, hedder det, og hér får du en rigtig god introduktion til alle de mange Online Marketing discipliner, der er, så du bliver bedre til selv at arbejde med det – eller til at bede andre om at gøre det for dig 😊

Om Malene Fich Weischer
Jeg har arbejdet med indhold i hele mit liv. Dels som journalist og redaktør for en lang række af Danmarks største medier og som digital chef for Aller Medier, dels som selvstændig skribent og kommunikationsrådgiver.
Siden 2015 har jeg været indehaver af online markedsførings-virksomheden Netinspire.dk, og siden 2017 partner i Tekstforfatterne.dk

Tilmeld dig mit nyhedsbrev, så får du løbende mine bedste tricks og tips til arbejdet med at lave indhold, der styrker din virksomhed og sælger din produkter.

Mere til dig: