5 gode råd til dig, der skriver nyhedsbreve
Hvis du er en af dem, der har en opfattelse af, at nyhedsbreve er noget værre gammeldags noget, som ikke længere har nogen effekt, så må jeg beklage og sige, at dér tager du fejl. For på trods af facebook, hashtags, kommentarfelter, tydelig kontaktinfo på websitet og hvad vi ellers har af mulighed for at interagere med vores brugere og kunder på nettet, så kan de gode, gammeldags nyhedsbreve altså stadig noget helt særligt.
Bliver de skrevet rigtig og sendt rigtigt, så kan de gøre vidundere for dit salg, for der er ikke meget, der virker så godt, som et nyhedsbrev, der sparker r…
Hvorfor kan nyhedsbreve være så effektive?
Der er flere grunde. En af dem er, at ofte, når vi åbner et nyhedsbrev, så sidder vi alligevel foran vores pc og typisk er vi også på arbejde. Det betyder, at vi også mentalt er sat op til at tage beslutninger eller fordybe os i viden.
Stort set alle de nyhedsbreve, jeg selv følger, er arbejdsrelaterede nyhedsbreve. Og selvom mit arbejde er min store hobby, så er jeg altså mere i humør til at tage stilling til, om jeg vil følge et webinar, tage på kursus, investere i et eller andet eller måske bare læse fordybende tekster om et emne, jeg går op i, når jeg sidder på mit kontor foran min pc, end når jeg f.eks ligger i sofaen om aftenen, hvor facebook som regel er den store tidsrøver.
En anden årsag er, at nyhedsbreve er et genialt medie til at gå i dybden med ting. Uddybe noget, fylde på med relevante links, indsætte tydelige call to actions, give noget ekstra værdi. Det er der ikke ret mange medier, der kan, i samme grad som et nyhedsbrev.
En tredje årsag er selvfølgelig, at de, der modtager dit nyhedsbrev, allerede har vist en eller anden form for interesse for dét, du laver, da de tilmeldte sig nyhedsbrevet til at begynde med. Du skyder altså ikke med spredehagl på samme måde, som du gør med f.eks en blog.
Så selvom formen måske kan virke gammeldags og selvom du har hørt rygter om at unge aldrig bruger mails, så lad endelig være med at underkende effekten.
5 gode råd til dig, der skriver nyhedsbreve:
1. Vær bevidst om, hvem du skriver nyhedsbreve til
Det er vigtigt at vide, hvem du skriver til – og det gælder ikke mindst, når der er tale om nyhedsbreve, som dumper ind i folks mailboks; tit mens de er på arbejde, hvor risikoen/chancen for at en kollega tilfældigvis står ved skærmen, når det kommer, er til stede.
Emnelinjen i dit nyhedsbreve skal selvfølgelig enten pirre folks nysgerrighed eller ramme lige ned i et behov, de sidder med, men det må aldrig blive så flabet, friskt eller frækt, at folk synes, det er pinligt at modtage mailen. Hvis din målgruppe er senior ingeniører og dit nyhedsbreve er et fag-brev med konkret viden, så nytter det ikke noget, at din overskrift virker overfladisk og plat. Du skal kende din målgruppe, så du kan skrive så direkte til dem som muligt.
2. God timing er alfa omega for udsendelsen af nyhedsbreve
Det er en god ide at skele til både uret og kalenderen, når du udsender dit nyhedsbrev. Typisk er folk mest åbne for at læse mails, når de er på arbejde. Selvom mange af os tjekker mailboxen nærmest i døgndrift, så vil det normalt kun være de vigtigste mails, vi åbner udenfor arbejdstid, og det betyder, at hvis du sender dit nyhedsbreve på skæve tidspunkter, kan de risikere at blive overset. Derfor er det umiddelbart min anbefaling at sende dit nyhedsbrev indenfor normal arbejdtid og helst ikke for tæt på gå-hjem-tid.
Dog kan der selvfølgelig være undtagelser. Da jeg arbejdede for en webshop, der solgte sexlegetøj, sendte vi altid nyhedsbrev ud først på aftenen om torsdagen, da vi kunne se, at det normalt var torsdag aften, at de fleste kunder var inde og foretage køb.
Men derudover giver det også god mening at skele til kalenderen. Er folk på ferie lige nu, er der noget i fjernsynet som mange følger med i, er der lige gået løn eller børnepenge ind på kontoen? Alt dette er faktorer, du skal tænke over, når du timer udsendelsen af dit nyhedsbrev.
3. Hold, hvad du har lovet, da dine modtagere tilmeldte sig dine nyhedsbreve
Løb endelig ikke fra dine løfter. Hvis du har lovet at sende et nyhedsbrev ud en gang om ugen, så gør det. Men husk, at det selvfølgelig skal være et relevant nyhedsbrev. Folk gider ikke blive spammet med ligegyldigheder, så der skal altid være en god grund til, at du lander i deres mailbakke. Ellers gider de ikke åbne dine nyhedsbreve og til sidst ender det med at de afmelder sig.
Hvis du har solgt dit nyhedsbrev på, at man får faglig viden eller store rabatter eller seneste artikler eller hvad det nu kan være, så skal det selvfølgelig være dét, som dit nyhedsbrev indeholder. Det betyder ikke, at du ikke må reklamere for dit produkt, hvis du har lovet at være faglig, men det betyder, at dine modtagere skal føle, at de i hvert fald har fået dét, som du har lovet dem.
Hvad du så i øvrigt putter ind af reklame ved siden af, gør ikke så meget. Faktisk vil en reklame, som er ledsaget af en relevant tekst oftest konvertere langt mere end en reklame uden kobling til indholdet.
4. Stå ved dig selv og dit produkt i dine nyhedsbreve
Generelt er vi danskere ikke særligt gode til at sælge hverken os selv eller vores produkter. Men den går ikke. Du skal ikke bare vise din egen begejstring for dét, nyhedsbrevet handler om, du skal også være overbevisende. Stå ved dig selv og/eller dit produkt. Tro på det. Tro på, at du virkelig gør folk en tjeneste ved at få deres øjne op for lige præcis dette produkts fortræffeligheder.
Har du svært ved at tro på selve produktet, fordi du er ansat i en virksomhed og bare gør dit arbejde, så læg hele din stolthed i den tekst, der ledsager omtalen af produktet, så du føler, at du giver dine modtagere noget af værdi. Ligegyldighed og samlebånds-tænkning lyser lynhurtigt igennem en tekst og virker du ligeglad, så vil modtageren også være ligeglad.
5. Husk klare call-to-actions undervejs i dine nyhedsbreve
Hvorfor skriver du overhovedet nyhedsbreve? For de fleste vil det handle om at knytte en tættere forbindelse til kunden (eller den potentielle kunde) med et mersalg for øje. Det skal du huske, når du skriver.
Vær bevidst om, at hele dine tekst bygger op til det, som du gerne vil have din modtager til. Handler det om at købe et bestemt produkt – måske med noget rabat? Så gør det tydeligt, hvor man skal klikke for at købe og hvad man skal gøre for at få rabatten. Lav – eller få lavet – nogle flotte call to action knapper (knapper, hvor der f.eks stå KØB HER eller KLIK HER OG FÅ DIN RABAT).
Det lyder måske banalt, men alt for ofte oplever jeg, at man nærmest skal sidde og lede efter linket til, hvor man kan få lov til at købe noget.
Er dit formål at knytte kunderne tættere til dig, så inddrag dem – opfordr dem til at kontakte dig, hvis der er spørgsmål eller bed om deres mening om et eller andet. Vis, at du respekterer dem og sætter pris på dem og deres mening.
Helt generelt, så husk altid på, at det forpligter at tage kontakt. Lad være med at sjuske. Og skal det hele koges ned til 3 helt håndgribelige og let husk-bare råd, så lad det være disse: Vis, at du har noget på hjertet, vis, at du kan stå inde for dit produkt og vis, at du sætter pris på, at dine modtagere har takket ja til at høre fra dig.
Så kan det ikke gå helt galt!