Boy wondering

 

Er dine hjemmeside up-to-date?
Få tjeklisten her

Har du også en hjemmeside, du fik lavet for nogle år tilbage – men som du aldrig rigtig selv besøger eller bruger til noget? Så er det for alvor på tide at lægge stilen om. For opfatter dine kunder din hjemmeside som gammeldags og useriøs, vil de tro det samme om dig.

For bare nogle år siden kunne det godt gå an at have en slags visitkort på nettet, som lå og helt statisk fortalte, hvad en virksomhed stod for og hvad den kunne levere. Men det du’r ikke mere. I hvert fald ikke, hvis du for alvor vil kapre kunder fra nettet.

Vi – og det gælder både du, jeg og vores kunder – er nemlig blevet bevidste brugere på nettet. Vi stiller krav. Vi ved, hvad vi kan – eller bør kunne – forvente fra et website. Vi vil have opdateret viden og svar på vores spørgsmål, og det kan næsten kun gå for langsomt.

Du kan jo bare prøve at se lidt indad. Hvis du selv googler efter en ny leverandør, konsulent, behandler eller andet på nettet og falder over en side, hvor alt ser ud som for fem år siden, hvor intet er opdateret og hvor flere links måske ikke engang virker – ville du så få et indtryk af, at det var en seriøs virksomhed, der stod bag? Ville de virke troværdige og up-to-date? Og ville du lægge en ordre hos den pågældende virksomhed?

Nej, vel.

Fordi vi er blevet så bevidste brugere på nettet, så ved vi, hvad vi vil have. Finder vi det ikke det ene sted, klikker vi lynhurtigt videre til det næste. Vores tolerance er lig nul, for der venter altid noget andet og måske bedre lige rundt om hjørnet.

Derfor gør du dig selv en kæmpe bjørnetjeneste, hvis du stadig mener , at hjemmesiden er noget, der bare kan passe sig selv og som der ikke behøves at gøre noget løbende ved.

Betyder det så, at alle skal vælte deres hjemmeside til med gratis e-bøger, blogs, downloads og alt det andet, man hører så meget om?

Nej da.

Det skal du selvfølgelig kun, hvis du har en virksomhed, der kan bære det og hvor det giver mening. Det er heller ikke alle virksomheder, der er gearet til at svare på kundespørgsmål 24 timer i døgnet eller levere til hele verden. Virksomheder er jo forskellige.

Men det kræver, at din hjemmeside er opdateret.

At den har et tidsvarende design, kan ses på en mobiltelefon – samt at de informationer, der er på hjemmesiden, er korrekte og up-to-date, og løbende bliver gennemgået og tjekket for, om der er behov for at justere/opdatere eller ændre lidt.

 


TJEKLISTE – Vær især opmærksom på disse elementer på din hjemmeside:

    • Står alle billeder rigtigt, dvs. uden at skubbe det øvrige indhold rundt? Har der været ændringer i design eller opsætning kan gamle artikler nemt komme til at se helt umulige ud.
    • Er billederne nye og opdaterede, og ser de professionelle ud? Tjek også, at I har rettighederne til at bruge dem, og at det ikke bare er nogen, der engang blev fundet på Google.
    • Hvis du har en kontaktformular, så test at den virker og at I modtager de beskeder, der bliver tastet ind i formularen. Som regel sendes beskederne til en bestemt mailadresse, men hvis den pågældende medarbejder ikke arbejder i virksomheden mere, eller hvis mailadressen er blevet ændret, så kan alle beskederne fra de potentielle kunder ende ude i intetheden.
    • Er virksomhedens navn, logo, adresse, telefon, mailadresser, medarbejdere osv opdaterede?
    • Får de besøgende det rette indtryk af virksomheden, når de kommer ind på hjemmesiden? Altså svarer hjemmesidens udseende til dét, I som virksomhed ønsker at stå for?
    • Er det nemt for de besøgende at finde rundt på jeres hjemmeside?
    • Bliver jeres ydelser eller jeres shop fremhævet tydeligt nok, så kunden aldrig er i tvivl om, hvor de skal gå hen for at købe noget?
    • Kan din side ses ordentligt fra en mobil eller tablet, sådan at den tilpasser sig til skærmstørrelsen, så man ikke skal sidde og zoome for at kunne læse noget?
    • Er teksterne up-to-date, uden stavefejl og gerne SEO-optimerede?
    • Er sitet dynamisk og levende, og har I mulighed for løbende at lægge nye ting på sitet?

Det er en god idé at løbe denne tjekliste igennem med jævne mellemrum, for vores forventninger til nettet og de hjemmesider, vi besøger, ændrer sig hele tiden. Det er også derfor, det er så vigtigt, at have et site, som du selv nemt kan gå ind og opdatere.

Hvis du vurderer, at det er på tide med en ny hjemmeside, som ikke sender forkerte signaler til alle de bevidste brugere, der kigger forbi, så kontakt meget gerne os hos Netinspire.dk. Det kan vi nemlig hjælpe med at lave for dig.

Held og lykke med arbejdet!

Kom i gang med at sælge online kurser!

Lær, hvordan du kommer i gang med at sælge din viden som online kurser, klubber eller forløb i 11 enkle trin. Vejl. pris: 169,95 kr.

Læs også ...

turquoise-2083986_1280-e1659777650463

Hvem skriver bloggen?

Jeg hedder Malene Fich Weischer, og jeg er indehaver af Netinspire – og det er også mig, der skriver bloggen her på siden. 

Min baggrund kort:

Hop med på nyhedsbrevet og få 21 tips til, hvordan du kan sætte gang i dit online salg