Fejlen, næsten alle begår, når de arbejder med SEO!
Det er ikke svært at finde gode råd om SEO, når man klikker lidt rundt på nettet. Men langt de fleste af de råd glemmer helt at understrege, hvad der faktisk er det aller vigtigste, når man arbejder med SEO. – Og det er ellers noget, mange glemmer i deres SEO-arbejde. Gør du mon også?
Hvis jeg nu siger SEO-tekst til dig, hvad tænker du så? Hvis du er som de fleste andre, så tænker du på en tekst, der er optimeret til søgemaskinerne. En tekst, hvis sammensætning af ord og links alt sammen er lavet for på bedst mulig måde at fange Googles opmærksomhed.
Hvis du tænker det, så har du helt ret. Ord og links er vigtige, når det handler om onsite SEO, som er den del af SEO’en, som de fleste af os beskæftiger os med.
Men tænker du kun på Google, når du skriver, så har du misset én af de vigtigste pointer ved SEO: Mennesker.
Når Google skal vurdere om et site er relevant i forhold til et bestemt søgeord (og dermed placere sitet øverst i søgeresultaterne), vurderer de nemlig i højere og højere grad brugeroplevelsen. Så hvis du har et site, der er fyldt med tekster, som ingen gider at læse, fordi de udelukkende er skrevet til Googles robotter og ikke til andre mennesker, så kan du risikere at ryge ned i – eller helt ud af – søgeresultaterne.
Det hele handler om godt indhold!
Har du til gengæld et site, hvor du har reelt indhold, som giver mening i forhold til dét, dit site overordnet handler om og har indhold, som folk godt gider at læse og derfor klikker rundt i og vender tilbage til – så har du vundet Googles hjerte.
Det er derfor blevet endnu mere vigtigt at gøre sig nogle tanker om, hvad ens indhold egentlig skal handle om. Hvad er din kerne? Hvad kommunikerer du om – og hvem kommunikerer du til?
Det er fristende at sprede sig over en masse områder, for du synes sikkert selv at alle mulige afarter af din ekspertise er vildt spændende – sådan har jeg det i hvert fald selv. Men jo mere ren i spyttet, du kan være – jo mere præcist, du skriver om lige netop din kernekompetance – jo bedre vil dine tekster klare sig i ræset om at komme op i søgeresultaterne på de ord, der er relevante ift. dét, du laver.