Introvert eller ekstrovert som selvstændig?
Er du introvert eller ekstrovert i din forretning?
Gennem årene har jeg efterhånden arbejdet med rigtig mange forskellige selvstændige – både små og store.
Nogen kigger forbi for lige at købe et online kursus, der gør dem bedre til en bestemt disciplin indenfor online markedsføring, mens andre hyrer os til at lave deres nye hjemmeside, skrive deres SEO-tekster eller sætte deres mailflows op.
Men jeg har også rigtig mange i personlige forløb.
Det er forløb, hvor du arbejder tæt sammen med mig om enten at starte din online forretning op – eller udvikle den til næste niveau.
Når vi gør det, har jeg selvfølgelig både min baggrund, min uddannelse og min erfaring at trække på, og dertil nogle af de efterhånden godt gennemprøvede modeller og værktøjer, som jeg arbejder med.
Men noget andet, jeg bruger meget tid på i disse forløb, det er at finde ud af, hvem DU er.
Hvem er mennesket bag forretningen? – for det har stor, stor betydning for den strategi, du skal lægge.
Især hvis du er solo-selvstændig eller kun har ganske få ansatte, for så vil det i så høj grad være dig, der tegner forretningen, at den person, du er, ikke kan undgå at have betydning.
Et af de steder, jeg ser en stor forskel, er på, om du er introvert eller ekstrovert som person.
Som introvert kan du f.eks. sagtens undervise, holde foredrag og i det hele taget stille dig frem, men du har behov for, at du har styr på situationen og ved, hvad du kan forvente, for at stå på glat is mellem mange (nye) mennesker, kan slå dig helt omkuld. – Og efter du har været “på”, har du brug for at komme hjem i hulen og samle energi, så en stribe stille dage, hvor du kan sidde og arbejde alene, passer perfekt til dig.
Som ekstrovert falder det dig derimod helt naturligt at bevæge dig blandt masser af mennesker, og du elsker at møde nye mennesker, tale med dem og se, hvor der bringer jer hen – det er dér, du finder din energi – og dét at skulle sidde stille på stolen og i al alenehed skrive tekster til hjemmesiden osv, vil få dig til at kede dig i løbet af ingen tid.
Har du selv har en fornemmelse af, hvilken type der passer bedst på dig?
Fordi vi er forskellige som mennesker, er der også forskellige måder at køre sin virksomhed, og det mener jeg er meget væsentligt at tage højde for i både strategi og udvikling af sin forretning. Ikke forstået på den måde, at man ikke skal udfordres, for det skal vi alle sammen – men det nytter simpelthen ikke noget at bede en introvert om at lave cold canvas 8 timer dagligt fra dag 1, for det kommer aldrig til at ske. P
å samme måde, som du vil få svært ved at bede den ekstroverte om at sætte sig ned på sin flade og skrive SEO-tekster dagen lang. …
I stedet skal du mødes som den person, du er BAG din forretning, og du skal udfordres på de områder, der giver mening for dig.
Dét, der virker for den ene virksomhed, virker ikke nødvendigvis for den anden. Der er hverken faste modeller eller faste facit, når det kommer til den slags.
Hvis du kommer i et mentorforløb hos mig, arbejder vi også med din personlighed og skaber udvikling i din forretning, som passer til det, du drømmer om – og til den, du er. Mentorforløbene kan du læse mere om her:https://netinspire.dk/mentorforloeb/
Er du ikke klar til et forløb – eller arbejder du allerede på at udvikle din forretning sammen med andre – så vær altid opmærksom på, om den retning, du udvikler dig, nu også passer til dig som person. Det må ikke blive en sovepude, men hvis du prøver at udvikle din forretning på en måde, du nærmest føler er at gøre vold mod dig og de ting, du sætter højt, så er det næppe den rigtige vej at gå for dig
Om Malene
Jeg har arbejdet med online tekster, websites og online markedsføring siden omkring 2000.
Derudover har jeg været redaktør for flere af landets største magasiner, arbejdet med digital produktudvikling og kommercielt indhold, samt været Digital chef hos Aller Medier. I dag har jeg Netinspire ApS, hvor vi hjælper især mindre selvstændig med at stå stærkere online.