4 tips til en god overskrift
At kunne fange din læsers opmærksomhed i det mylder af information, tilbud, artikler og mails, der hver dag rammer os alle sammen, det er mildest talt lidt af en kunst. Men det kan stadig lade sig gøre.
Lær her hvordan …
Gennem mine mange år i mediebranchen har jeg fået en meget klar forståelse af, hvor vigtig en god overskrift egentlig er. Ofte blev vores online-artikler jo kun vist i små feeds, hvor det eneste man så var netop overskriften. Så den skulle bare virke. Læseren skulle med det samme blive fanget ind.
Derfor har arbejdet med overskrifter været en stor del af mit arbejdsliv – ligesom det bør være for alle andre, der arbejder med webtekster, SEO optimering, content marketing, email marketing eller online kommunikation i det hele taget.
Dét, som jeg gennem mine mange år med overskrifter er nået frem til, er, at en god overskrift i vrkeligheden kan koges ned i disse fire punkter. Alene gør de det ikke, for dét, du skriver, skal selvfølgelig også være interessant – men ha’ dem i baghovedet. Så er du godt på vej til at blive lagt mærke til!
1. Engagér din læser med en aktiv overskrift
En passiv overskrift kunne f.eks være denne:
”God metode til at brygge øl”.
Nå, tænker man – men der er jo ikke noget engagerende i den. Det er faktisk svært helt at afkode, om det overhovedet er en artikel, der er rettet til mig, for den kan jo både handle om metoder som store bryggerier bruger – og som er uinteressant for mig – og den kan handle om, hvordan jeg selv kan brygge øl derhjemme. Jeg ved det ikke. Men hvis man nu gør den aktiv i stedet:
”Lær at brygge øl med denne nye metode”
Så føler jeg allerede, at det bliver talt mere direkte til mig. Det betyder, at jeg får lyst til at engagere mig; jeg får lyst til at læse videre. Og det er præcis dét, en overskrift skal kunne.
Så altid en aktiv overskrift fremfor en passiv overskrift!
2. Vær konkret i din overskrift
En læser vil i 99% af alle tilfælde være styret af en grundlæggende What’s in it for me – tankegang. En god online overskrift vil derfor hjælpe læseren til hurtigt at afkode, om dette er noget, som han/hun kan bruge til noget. Hvis ikke det er nemt at afkode, vil man springe artiklen over og gemme sit klik til noget, der rammer mere præcist.
Hvis vi fortsætter med eksemplet fra punkt 1, betyder det, at vi faktisk godt kan blive lidt mere tydelige i forhold til den dér ølbrygning. Så i stedet for en overskrift, der hedder
”Lær at brygge øl med denne nye metode”
så kunne man nemt konkretisere den ved at smide et enkelt ord mere ind:
”Lær at brygge øl derhjemme med denne nye metode”.
Så er der ingen tvivl om, at det er noget, jeg selv vil kunne bruge til noget – hvis altså jeg er interesseret i at lave øl derhjemme, selvfølgelig.
3. Tænk SEO ind i din overskrift
Rigtig mange er begyndt at arbejde mere og mere med SEO (søgemaskineoptimering), når de skriver tekster til nettet. Det er fornuftigt og det vil jeg anbefale alle at komme i gang med.
Men SEO betyder selvfølgelig også noget for din overskrift. Èn af de vigtigste regler er, at de nøgleord, man gerne vil optimere mod, skal stå så langt til venstre som muligt. Altså helst som det aller første ord i sætningen.
Så hvis nu dét ord, vores artikel om ølbrygning skal optimeres mod, er ”hjemmebryg”, så ville overskriften – når der bliver taget hensyn til SEO – gå fra at være:
”Lær at brygge øl derhjemme med denne nye metode”
til at hedde:
”Hjemmebryg: Lær at brygge øl derhjemme med denne nye metode”
4. Få din overskrift til at pirre læserens nysgerrighed
Sidste punkt handler om at pirre læserens nysgerrighed. Det skal man jo selvfølgelig altid gøre i et eller andet omfang og i og med at vi i vores eksempel skriver noget om en ny metode, så viser vi også, at der er et eller andet nyt i artiklen, som læseren ikke vidste i forvejen.
For de fleste vil det være nok. I hvert fald hvis man har en interesse i at lave øl.
Men hvis du nu arbejder et sted, hvor det først og fremmest handler om at trække en masse læsere ind i artiklen, så skal du gøre folk endnu mere nysgerrige end det. Du skal også have alle dem med, som ikke nødvendigvis er interesserede i øl, men som bare er nysgerrige. Det er også dét, du ser, når du falder over de dér artikler på netaviserne, der hedder noget i stil med ”Mathilde havde en avocado – du drømmer ikke om, hvad hun gjorde med den …” (tænkt eksempel).
Man kan jo altid diskutere hvor spektakulær, man skal gøre en saglig artikel som f.eks vores om ølbrygning, men nogle gange må man godt give ballonen lidt ekstra gas. – Også som hjemmebrygger 😉
Så skulle det være én af de gange, så kunne vores overskrift gå fra at være:
”Hjemmebryg: Lær at brygge øl derhjemme med denne nye metode”
til noget i stil med dette:
”Hjemmebryggerens våde drøm: Brug dette hemmelige trick og få en øl som aldrig før!”
Hvad for en af de mange eksempler på den samme overskrift ville du selv klikke på?
Tænk over det – og brug så teknikkerne på dine egne overskrifter.
God skrivelyst – og skål!