Lær at skrive, så folk kan forstå dig!
Èn af de sværeste ting ved at skrive er at skrive, så modtageren rent faktisk forstår, hvad du mener.
Lyder det gak?
Så tænkt lige på et brev fra det offentlige. Tænk på, hvor svært det kan være at afkode, hvad der egentlig står, selvom papiret er fyldt med bogstaver.
Men det er altså ikke kun det offentlige, der kan have svært ved at formulere sig klart og forståeligt.
Når man arbejder med et bestemt fag, vil der altid følge en fag-jargon med. Det gælder både dig, som er murer, skolelærer, sagsbehandler, sosu-assistent, marketingmedarbejder og direktør.
Indenfor journalistik, som er mit eget fag, kalder vi f.eks konsekvent en overskrift for en rubrik. Da jeg startede med at skrive professionelt som 15-årig kan jeg huske, at jeg var så irriteret på journalisterne over, at de absolut skulle kalde det en rubrik – for det var jo bare en overskrift. Så hvorfor alle de fine ord?… Men efterhånden som jeg selv kom dybere og dybere ind i faget, blev rubrik også mit foretrukne ord for en overskrift.
Så det sker for os alle.
Nogle gange er det selvfølgelig også nødvendigt med en vis grad af fagsnak, ligesom der i breve fra f.eks det offentlige kan være en række juridiske hensyn at tage. Dog må der aldrig være så meget, at modtageren af budskabet overhovedet ikke forstår, hvad det handler om. For så nytter det jo ikke noget.
Derfor kan det ofte være en rigtig god ide at alliere sig med en tekstforfatter, der kan hjælpe med at formulere virksomhedens vigtigste breve, indlæg på websitet, foldere osv., så du er sikker på, at fagudtrykkene kun er med i et omfang, hvor alle stadig kan forstå, hvad teksten handler om.
Når jeg er ude og undervise andre i at skrive, så taler jeg ofte om den ”faglige forbandelse”: Det handler præcis om dét med brugen af fagord, men det handler også om, at man nogle gange kommer til at skrive mere til sine kollegaer indenfor faget end til sine kunder/læsere.
Fagudtryk er jo også en måde at vise, at man har styr på sit fag og derfor kommer nogen til at bruge dem for ligesom at vise kollegaer og andre specialister indenfor feltet, at man ved, hvad man taler om. Det er forståeligt nok, og egentlig også fint nok – bare ikke hvis det kommer til at betyde, at den, som teksten rent faktisk henvender sig til, aldrig får den læst.
Er du lidt i tvivl, om du skriver forståeligt eller om der kommer for mange fagudtryk ind, når du skriver, så har jeg hér 5 gode råd til dig:
5 gode råd, når du skriver tekster:
1. Skab dig et klart billede af, hvem modtageren af teksten er. Hvem er det, der skal læse den? – Og skriv så til den person og ingen andre.
2. Arbejd med så korte sætninger som muligt, og undgå alt for mange indskudte sætninger. Pas også på med alt for lange ord. Brug evt. en bindestreg til at dele dem op, så teksten bliver nemmere at læse.
3. Hver gang du støder på et fagudtryk i din tekst, så overvej, om der findes et andet og mere almindeligt brugt ord for det samme. – Og brug så det!
4. Vær ikke bange for at komme til at skrive ”for almindeligt”. Jo lettere, det er at læse en tekst – jo flere vil læse den.
5. Få en person, som ikke har noget med dit fagområde at gøre, til at læse din tekst igennem og komme med (ærlig) feedback.
God fornøjelse med skriveriet!