Foto: 123rf.com

Hvor meget skal jeg gi' væk gratis?

”… Men gi’r jeg så ikke for meget væk gratis?”, lød spørgsmålet fra en kunde forleden dag.

Det er et godt spørgsmål. For lige nu er nettet jo nærmest ved at flyde over med tilbud om gratis ting og det giver jo ikke nogen mening at give det hele væk gratis. Eller gør det?

Du kan snart få alt gratis.

Og hvad kan man så tjene penge på?

Spørgsmålet om, hvor meget man skal give væk gratis er derfor aldeles relevant og desværre er svaret ikke entydigt. Man må finde sit eget balancepunkt.

Men en rettesnor er, at du aldrig skal give mere værdi væk gratis, end du regner med at få ind igen.

Eller sagt på en anden måde: Når du giver noget væk gratis, skal der ske en eller anden form for konvertering.

Eller sagt med et eksempel: Hvis du bruger tid og kræfter på at lave et gratis webinar, så skal du også få nogle leads, nogle betalende kunder eller hvad, du nu er ude efter, tilbage. Ellers giver dine anstrengelser ingen mening.

Hver gang du arbejder på en eller anden form for gratis indhold – og det gør man tit, hvis man arbejder med content marketing eller på anden måde arbejder med at sælge sine ydelser igennem viden og indhold – skal du derfor have disse tre ting i baghovedet:

1. Dit indhold skal lede videre til en konvertering

De, der læser med, skal ha’ noget reel viden, som de kan bruge til noget, men skal samtidig få fornemmelsen af, at hvis de f.eks booker en tid hos dig, så vil de få endnu mere. De skal helst tænke ”wow, hvis man kan få alt det gratis, hvad kan jeg så ikke få, når jeg betaler for det?”. Dit indhold skal med andre ord overbevise læseren om, at du er den bedste til dét, du gør, og gøre dem nysgerrige på at få mere.

Når du skriver, indtaler eller på anden måde producerer dit indhold, så skal du derfor hele tiden være opmærksom på, at du skaber dette indhold for at vække en nysgerrighed hos dine (potentielle) kunder, så de efterfølgende vil gøre dét, du ønsker, de skal gøre, så det sker en konvertering: Typisk vil det være et salg, en tilmelding til et nyhedsbrev, et like på facebook, branding i en eller anden form eller simpelthen nogle flere klik til dit website. 

Sæt dig i kundens sted og giv dem det noget, som de virkelig kan bruge til noget, men som samtidig giver dem lyst til at vide/få mere.

2. Dit indhold skal ose af kvalitet

Der er rigeligt med likehuntere på nettet, som skriver vildt gode overskrifter, men hvor man bliver skuffet, når man så klikker ind og ser, hvad det hele egentlig handler om. Den oplevelse må dine læsere for alt i verden ikke sidde tilbage med.

Derfor skal du sørge for, at dit indhold altid er af høj kvalitet, så det leverer en reel værdi hos læseren. Føler man sig snydt eller virker noget for overfladisk og useriøst, så kommer man aldrig til at lægge flere penge eller mere engagement.

 

3. Lav en tydelig call to action

En call to action kan enten være en knap, der opfordrer til køb, en linktekst eller alt muligt andet, der opfordrer til, at man gør et eller andet. Og det skal være tydeligt for din læser, hvad du nu gerne vil have ham/hende til at gøre.


Og så lige et sidste, lille bonusråd på falderebet:

Det er altid en god ide at holde øje med, hvad andre gør og lære af deres erfaringer. Men husk på, at du er dig selv – og ikke dem. De ting, som de gør, er muligvis ikke løsningen for dig. Du skal finde din egen stemme og din egen metode. Så lad dig inspirere, men føl dig aldrig tvunget til at gøre dét, som ”alle de andre gør”. For måske din værdi ligger et helt andet sted!

sign-lille75

profil

OM MALENE FICH WEISCHER

Jeg har arbejdet med online tekster, websites og online markedsføring siden omkring 2000.

Derudover har jeg leveret indhold til bl.a. Berlingske, Femina, BT, TV2.dk, været redaktør for flere af landets største magasiner, samt Digital chef hos Aller Medier.

I dag har jeg Netinspire.dk – Online markedsføring, der er til at forstå! Jeg er underviser på Holbæk Kommunes iværksætterforløb, hjælper på Maj Wismanns Online Markedsførings Mentorforløb, samt er rådgiver i Holbæk Erhvervsforums rådgivningscafé

Kom i gang med at sælge online kurser!

Lær, hvordan du kommer i gang med at sælge din viden som online kurser, klubber eller forløb i 11 enkle trin. Vejl. pris: 169,95 kr.

Læs også ...

10 grunde til at folk køber noget

10 grunde til at folk køber noget

Der er 10 grunde på spil, når vi køber noget – hvad enten det er maling, hundefoder, coaching eller rådgivning. Kan du ramme minimum én af de grunde med dit produkt, så er du allerede tættere på et salg …

Læs mere »
Spørg om online markedsføring

Få redaktørens hemmelige trick …

Dengang for 100 år siden, da jeg startede med at skrive professionelt, havde jeg et problem med … nå ja … med professionel. Jeg kunne simpelthen ikke stave til det. Men min redaktør havde et godt trick …

Læs mere »

Hop med på nyhedsbrevet og få 21 tips til, hvordan du kan sætte gang i dit online salg